29 Ekim 2014 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 890 İNCİ BEYİT

890-  (Şems Hazretlerine yönelik) Kulakta da sen varsın, akılda da, gönülde de;
Fakat bunlar da ne oluyor ki?
Sen, bensin, seni böylece tüm olarak övmedeyim, anlatmadayım.

A gönül, bu macerada o dilber sana, senden bir şey eksilse bile ben tamamlarım onu diyordu ya.

Ey derde derman olan, hayran ol da bak, bir gör, şu anda bu şekillerden hangisine koyacağım seni.

Gâh (Kimi zaman) seni elif gibi dümdüz bir hale getiririm, gâh (Kimi zaman) çeşitli harfler gibi eğri büğrü yaparım;
Bir lâhza (An) pişkin;

Olgun (Bilgi, görgü ve hoşgörüsü gereği gelişmiş kadar gelişmiş, ağırbaşlı) bir hale gelmedesin, bir lahza (An) ham bir hale sokmadayım seni.

Yıllarca yol alsan gene de mühre (Küçük top) gibi elimdesin;
Kendine râm (Boyun eğdirdiğin için) ettiğin şeyden dolayı seni sevindiren, sana neşe veren de benim.

Ey padişah Husâmeddin Hasan!
Sevgilime de ki:
Canı, senin kılıcın için bir marifet kını (Kılıcın kınını kesmeyeceği yani kendine zarar vermeyecek) haline getiriyorum ben.

Bu sefer, büsbütün âşıklığa sarıldım.
Bu sefer, ham sofuluktan (Dinin kurallarını bilinçsizce yapmaktan) büsbütün ayrıldım, sıyrıldım.
                                 ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Hazreti Mevlana’nın Şems Hazretlerini tümüyle sevdiğini, benimsediğini, kendi gibi sahiplendiğini öğrendik.
2.     Sevilen kişiyle olan ilişkide eksilme ve kayıp olmayacağını, seven insanın gönlünün tüm eksiklikleri tamamlayacağını öğrendik.
3.    Seven, sevdiğini hayaliyle, düşüncesiyle, isteğiyle şekilden şekle sokulacağını, sevenin sevilenin boyun eğdiğinden dolayı sevinç verdiğini öğrendik.
4.    Sevgiyle insanın canının kızgınlık ve öfke tuzağına tutulmayacağını, hemen savaşa tutuşmayacak duruma getireceğini öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren,
Sevgilisi ile uğraşan kişinin katı kuralların zorlamasından kendini kurtardığını öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar