Vaiz er murde buved guyende şud
(Mesnevi 2379 inci beyit, Hazreti Mevlana)
“ Dinleyen
susuz ve istekli olursa, vaaz eden ölü bile olsa söyleyen olur.”
Söyleyen, dinleyeni kupkuru
melâl halinde (Canı
sıkkın, usanmışlık duygusu halinde) görürse söylemez, dilsiz bir hal
alır.
Müşteri, incinin kadrini (Kıymetini, değerini) bilmezse mücevherci ona inci
gösterir mi?
Mademki taş gönüllüsün, âşık
değilsin.
Sana maşukun şivesi (Âşık olduğunun tarzı, tavrı, üslubu, nazı, edası) yaraşmaz.
Çenk, rebap ney ve udun
nağmesi canın rahatıdır ama sağıra ne faydası var?
Güzel, gören göz için sevinç
verir ama kör göz bundan mahrumdur.Çeviren Midhat bahari Beytur
İnkilap ve Aka kitapevleri Koll.Şrt.1967 basım.
***
Neler öğrendik:
1.
Aşk ilmini
öğrenmek için susuz birinin su araması, istemesi gibi isteyici olmamız
gerektiğini öğrendik.
2.
İstekli ve alıcı
sözün değerini bilen olursa, emici olacağını kuru bir memeden bile süt
emebileceğini öğrendik.
3.
Değerini hiç
kaybetmeyen, şekil değiştirmeyen inci sözlerin parlak sözlerden farklı
olduğunu, başta, gerdanda, kolda, parmakta taşınan mücevher gibi taşınması gerektiğini
öğrendik.
4.
Değerli sözleri
kendisinde toplamış kişiye sevgili gibi bakmamız, yaklaşımda bulunmamız
gerektiğini öğrendik.
5.
Sevinç içinde
yaşamak için kör ve sağırlıktan kurtulmamız gerektiğini öğrendik.
*
İşte böyle yaren,
Farklılıkları artırmamız
gerekmektedir.
Farklılıkları fark etmeyenler
iyiyi, güzeli, kaliteliyi fark etmeyeceği için arayış içinde olmazlar ve
isteklisi de olmazlar.
Güzelliklerden mahrum olmamak
için ansal körlükten ve sağırlıktan kurtulmamız gerekir.
Daha geniş bilgi için RAVLİ ANSAL KÖRLÜK yazıp Googleden okumalısın.
*
RAVLİ