Zanki hüşyari günah-i digerest
“ Kendinden fani olanın yolu
bir başka yoldur.
Çünkü ayıklık da başka bir
günahtır.”
Sen ayık olmadıkça Allah’ın
sarhoşu değilsin, Hak yolunda mahv ve fâni değilsin.
Vahdetten (Her şeyi bir olarak ve bir içinde, nesneleri Allah ile görmek
) hiçbir nişane (İşaret, iz, belirti) bulamazsın.
Ancak bu, kendinden geçmekte
ve bihûş (Şaşkın, sersem, aklı başında olmayan, divane)
olmakla bulunabilir.
Allah kadehinden vahdet
şarabını içmedikçe ( Hayret yaşamadıkça), o
ezeli (Öncesi olmayan) padişahın vahdetine
eremezsin.
O sürahiden içip mest olandır
ki, daima vecd (Allah yolcusunun his ve heyecanını
yaşadığı mistik hal) ve istiğrak ( Kalbin dünya
işlerinden temizlenip Hakka bağlanmak ve bunun neticesinde vecde gelerek
kendini bilmeyecek durumda dalgın ve kendinden geçmiş olmaktır. Kuvvetli aşk
halinin semeresi ve fenânın işaretidir.) içindedir.
(Fenâ: Kendi fiil ve
davranışlarını görmeyi yok edip Allah’a sevgiyle bağlanıp hizmet etmek
noktasına ulaşma, Allah’ın halka baktığı gibi bakmaya bakmasıdır.
Fenâ, sevgiyle bağlanmış
kişinin kötü huylarını yok etmesi, bekâ (Kalıcılık,
ölmezlik) da iyi özellikler kazanmasıdır.
Fenâ, Allah ile birleşme
değil, Allah’ın mutlak irade ve kudretinin tanınmasından ibarettir.
Kulun fani olması demek
Hakk’ın celal (Yücelik, ululuk) ve azametini (Görkem, gösteriş, heybet) temaşa (Hoşlanarak bakma, seyretme) etmesi, onun celalinde
dünya ve ahreti unutmasıdır.)
Onun gözü Hakkın nuru ile açılmıştır.
Söylenmiş söz ve haberden
kurtulmuştur.Çeviren Midhat bahari Beytur
İnkilap ve Aka kitapevleri Koll.Şrt.1967 basım.
***
Neler öğrendik:
1.
Allah’ın nuruyla
bakan biri olmak, laflar, sözler, aracılar olmadan Allah ile bir renk olmak
için:
2.
Dünya ve ahretten
sevgisinden vazgeçerek tüm dikkatimizi Allah’a vermemiz gerektiğini örendik.
3.
Toplumun oluşturduğu kişilik ve değerleri yok
sayarak özgürlüğe ulaşmamız gerektiğini öğrendik.
4.
Toplumun bizi
nitelendirmesine, ayıplamasına aldırış etmeden Allah’ın hakikat âlemine girmek
için elimizden gelen her şeyi yapmamız gerektiğini öğrendik.
5.
Aşk yolundan hiç
ayrılmadan Allah’a ulaşmak için her çabayı göstermemiz gerektiğini öğrendik.
*
İşte böyle yaren,
Tanrı eri olmak için tüm
dünyalık değerlerden vazgeçmek ve Tanrı’nın vereceği yeni bir kimlik ve kişilik
için kendimizi hazırlamamız gerekmektedir.
Bu yolda olana görünür ve
görünmez Allah’tan yardım gelir.
Bu aşk yolculuğunun zevkini
alanın diğer tüm zevkleri ve değerleri aramaz, istemez olur.
Tanrı yolcusu başkasının
tahmin dahi edemeyeceği mutluluğu bulur ve asla pişmanlık duymaz.
*
RAVLİ