26 Aralık 2022 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 7190 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


7190. Dünyanın güneşinde, benim dün geceki debdebemin (Görkemimin) bir izi var ancak, bir eseri var.


O Uhuddağı (Civarında Uhud savaşının olduğu dağ, Mekke dağlarından olan uhud hakkında” O bir dağdır ki bizi sever, biz de onu severiz”, “O cennet rükünlarından (En güçlü ve sağlam yönü olan) biridir”, Uhud cennet kapılarından birinin yanındadır” gibi hadisler var), beni, benim yün hırkamı kıskandı da yüne, yapağıya döndü.


Benim badem helvamı yersen bayat ceviz gibi kırılır-gidersin.


Şu sırça gönüllülerin (Hassas, çabuk kırılan kalpte oluşan duygular) gönülleri olsun (Sevip istesin) diye bütün yükleri (Ağır görevleri) çeğnime (Omzuma) almışım (Bulunduğu yerden ayırmayı, birlikte götürmeyi, kabul etmişim).


Böylesine bir can topluluğu için her günüm cuma (Allah'ın Müslümanlara mahsus kıldığı ve Müslümanların bayramı olan kıymetli) olmuştur.


Böylece de solup gidenim tazeleşsin, erliği kalmayanım erkek olsun derim.


Sensiz, bunca zamandır nerdeydim acaba?

Senin ardından ok gibi uçmadaydım, senin elinde yaya benziyordum.


Bana izin ver de köyün halini söyleyeyim, şeyhimiz, gökyüzü gibi neden gök renkli elbiseler giyindi;

Anlatayım.


Şu perdeyi kaldır da solup dağılanı tazeleştir;

Topraktan olan toprağa girsin, can da uçsun-gitsin.


Padişahım yokken nerdeydim acaba?

Bir an hırsız gibi korkuyordum;

Bir an bekçiye dönüyordum.

                        ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretlerini kutsal dağın bile kıskandığını, dünya güneşinin bile etkilendiğini, Hazretten beslenenin zahmetsiz olarak zorlu işleri başaracağını, öğrendik.

  2. Kalbinde oluşan duygularının kaynağı hassaslaşmış kişilerin kendisini sevip istesinler diye üzerlerindeki ağır yükleri aldığını, bulundukları yerden alıp birlikte götürmeyi kabul ettiğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretlerinin öğretisine, topluluğuna katılan kişinin her gününün cuma günü gibi olacağını, Müslümanların bayram gününden daha kıymetli olduğunu öğrendik.

  4. Mevlana Hazretlerinin öğretisine, topluluğuna katılan kişinin gençleşeceğini, dinçleşeceğini, cinsel gücünün kalmayanın erkek olacağını öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri kendisini seven ve bağlananları yalnız bırakmadığını, başaramayacağım işlerde yardım ettiğini öğrendik.

                                     *

İşte böyle yaren;

Şems Hazretleri ile tanışmadan önce Mevlana Hazretlerinin korku ile birlikte hareket ettiğini, malını mülkünü korumaya uğraştığını, Şems Hazretleri perdeyi kaldırınca solmuşları, dağılanları tazeleştirdiğini, topraktan olanı toprağa soktuğunu, canının da geldiği yere gittiğini öğrendik, anladık.

                                            *

RAVLİ

Popüler Yayınlar