18 Aralık 2022 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 7110 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


7110. Efendim (Şems Hazretleri), seni seviyoruz:

Yaşayışımız, o yüzden iyileşiyor (Hastalıktan kurtuldu, sağlığımız yerine geldi, iyi duruma geliyor), güzelleşiyor (Hoşa giden, beğenilen, iyi, doğru bir biçimde gelişiyor).


Niçin geri döndün (Geldiğin yere gittin), niçin çengi (Kanuna benzer, dik tutularak çalınan bir çeşit saz) çaldın?

Söyle, neden çırpınıyorsun (Ne yapacağını şaşırmış bir durumda üzülerek telaşlanıyorsun), kıvranıyorsun ( Çok gereksinim duyduğun ne) ;

Ne eksiğin (İhtiyaç duyduğun şey ne) var ?


Hele (Özellikle) gönlüm (Kalbimdeki duygularımın kaynağı) benim, hele(Özellikle) canım (Yaşamım, hayatım) benim...

Hele (Özellikle) buyum (En yakında bulunan) benim, hele (Özellikle) oyum (Uzakta olan, hakkında konuşan kişi) benim.


Hele (Özellikle) malım-mülküm benim ;

Hele (Özellikle) padişahım, varım-yoğum;

Hele (Özellikle) haznem benim hele (Özellikle) madenim benim.


Bu efendimdir (Buyruğu yürüyen, sözü geçen kişidir), bu dayancımdır (Güç aldığım, güvendiğim, bir şeyin doğruluğu, gerçekliği konusunda kanaat verici belge, delil saydığım) benim ;

Bu huzurumdur (Dirlik, baş dinçliği, gönül rahatlığı verendir) – karârımdır (Düşüncemi kesinleştirendir) benim, yardımımdır (Kendi gücünü ve imkanlarını başka birinin iyiliği için kullanandır) bu benim.


Budur (En yakın) güvencim (Güvendiğim, itimat ettiğim), budur dayandığım (Güç aldığım) direk;

Budur (En yakın) ezelim (Öncesizliğim), budur (En yakın) bana ebed (Sonu olmayan gelecek zaman, sonsuzluk).


Ey‘yüzü, Ay'ın parlaklığını (Güneş gibi ışıyan) gideren;

Ey boyu, ağacın boyunu alçaltan (Uzun boylu).


Ey beni seher çağında (Sabahın güneş doğmadan önceki zamanı) ziyaret eden;

Ey aşkı (Aşırı sevgi ve bağlılık duygusu) gözümü ışıklandıran (Aydınlatan).


Koşsan (Hızlı gitsen) -kaçsan (Kimseye bildirmeden bulunduğun yerden ayrılsan) da, yelsen (Aceleyle, telaşlı bir biçimde koşsan)-uçsan (Havada yol alsan) da şu can dilberinden (Seni seven güzelden) canını kurtaramazsın.


Fakat bir de onun gamını (Üzüntüsünü) ondan canını kurtarırsan vallahi, eşek leşinden (Ölüsünden) de beter bir hale gelirsin.

                          ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                             ***

Neler öğrendik;

1. Şems Hazretlerini sevip bağlanan Mevlana Hazretleri, Şems Hazretlerini tanıdıkça hayranlığının arttığını, adeta kendi varlığını onun varlığına taşıyarak bir olmayı sağlamaya çalıştığını, özelliklerini saya-saya bitiremediğini öğrendik.

                  *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin üzüntüsünü üzerine almayı, bu uğurda kötü duruma düşmeyi bile göze aldığını öğrendik, anladık.

                      *

RAVLİ

Popüler Yayınlar