13 Aralık 2022 Salı

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 7060 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


7060. Ben bu evi (Bu soyu, aileyi, yaşamı) bırakıp bir yerlere gitmem;

Bu şehirden kalkıp yollara düşmem ben.


Bir benim, bir de şu güzel.,

Ömrüm boyunca onu bırakıp da bir başka yere gitmem ben.

Topraktakiler esere (Emek sonucu ortaya konan ürüne, yapıta) yüz çevirdiler;

Ben esir'denim (Bir düşünceye bir kişiye bağlı olan kişiyim), esere (Duyular aracılığıyla algılanamayan şeyleri dile getirene) yüz tutmam (Yönelmem).

A gözlerim, şu gözler gibi ben de görüşe (Herkesin baktığında farklı bir şey gören göze) kavuşmazsam (Gözle bir şeyi algılama yeteneğinden) uzak edin görüşü benden.

Ay yüzü (Şems Hazretleri), bahtımı (Gelecekteki olayları kaçınılmaz bir biçimde belirleyen ilahi iradenin insan ve toplum için çizdiği yaşayış biçimini) alt-üst etti ama gökyüzü gibi alt-üst gitmem ben.

Gökyüzü evi de kapkaranlık, yeryüzü evi de..

Ay (Aydınlatanın sevgili olduğu) çadırını bırakıp da bir yerlere gitmem ben.

Güneş gibi bana kılıç da vursa kılıcından kaçıp kalkana sığınmam ben.

Padişahımın aşkı, taç (Soyluluk, iktidar, güçsembolü olarak başa giyilen, değerli taşlarla süslü başlık) olarak da yeter bana, kemer (Üzerine altın, para yerleştirmeye yarar gözleri olan meşin kuşak) olarak da yeter;

Taç'a, kemere bakmam bile.

Kendimi melek huylarında (Günahsız, masum, yumuşak huylu olarak) kaybedeyim-gitsin;

İnsan huylarına gitmem ben.

Onun aşkı sanki bir ağaç (Sina dağında uzaktan bakınca ateş gibi yanan asyakınlaşınca nurdan parlayan ışık);

Ben de Musa'yım..

Boş yere ağaca gidecek değilim ya.

                                         ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                        ***

Neler öğrendik;

  1. Şems Hazretlerinin üstün kişilerin olduğu razılık yerini bırakıp başka bir yere gitmeyeceğini öğrendik.

  2. Toprakta yatan Allah dostlarının şekle bağlanmadıklarını, Mevlana Hazretlerinin bir düşünceye ve kişiye bağlı olduğunu, öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri herkesin gördüğünden farkılı bir görüşe, benzerlerinden ayıran özelliiğe sahip olduğunu öğrendik.

  4. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin aydınlattığı yeri bırakıp başka bir yere gitmeyeceğini öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri kendisini Şems Hazretlerinin sevmesi ve değiştirmesini yeterli olarak bulduğunu öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri insan huylarını bırakarak Melek huylarını kazanmak için uğraştığını öğrendik.                       

    *

    İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretlerinin ateşten korkmadığını, ilahi iradenin çağrısına ve yönlendirmesine göre hareket ettiğini, söz söylediğini öğrendik, anladık.

                                *

RAVLİ

Popüler Yayınlar