19 Aralık 2022 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 7120 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


7120. Gel gülüm (Güzel gördüğüm, güzel kokulum);

Gel padişahım (Başkanım) benim, bir neşe vermiyorsan bari bir soluk (Tarz) ver, bir koku (Belirti, işaret) ver bize.


Kim susarsa içer;

Kim ağrı duyarsa inler;

Aman azizim (Sevgide üstün tuttum), sakın-sakın, kadehi (Gönlünü) kırmayasın.


Leyla'mın (Sevilenin) yüzünden Mecnun (Seven) oldum;

Yüzlerce Mecnun'dan da daha deli-divane (Çılgın) bir hale geldim.


Ciğer kanıyle (Dertlerle) dopdolu bir hale geldim;

Ne hale gelmişim;

Bir kerecik bak da gör.


Ey beni güzellikle (Güzel bir biçimde), hoşlukla (Rahat ve huzurla) yetiştirip geliştiren;

Ey beni kutlarken (Mutlu bir olayı sevindirdiğini söz, yazı veya armağanla anlatan, kutlayan) bana müjdeler (Sevindirici haber) veren.


Beni öldürürsen a bizim kanlı-kaatilimiz;

Kan-paham (Değer, fiyat, eder) sensin.


Kendini sarhoşluğa vurursan varlığına varlıklar katarsın.


Hatırımız için halkaya gir;

Bir başka şekilde oyunlar oynar, el çırparsın.


Güzellikten de öte yüz çeşit daha hoşsun, daha güzelsin sen;

Gördüm de dudakların dedim;

Tadamazsın dedi.


Mezarıma gelirsen bir bak da gör;

Gözüm güzellikler yüzünden aşklarla dopdoludur.

                        ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                       ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini kendine lider olarak şeçtiğini, hazretten özel oluş veya davranış biçimi, üslup, biçim, yol vermesini, bunun da kendisinden geldiğine dair işaretler, belirtiler vermesini istediğini öğrendik.

  2. Susup dinleyen kişinin içtiğini, kim ağrısı varsa inlediğini, sevgide üstün tutulana nazik davranılması gerektiğini öğrendik.

  3. Sevilenin yüzünden sevenin çılgın bir hale geleceğini öğrendik.

  4. Şems Hazretlerinin güzel biçimde, rahatlık içinde, huzur ortamında geliştirip yetiştirdiğini, armağanlarla kutladığını, sevindirici haberler verdiğini öğrendik.

  5. Şems Hazretlerinin öldürse bile karşılığı veren olduğunu, sarhoşun varlığına varlık kattığını öğrendik.

  6. Şems Hazretleri Mevlevilerin halkasına Mevlana Hazretlerine karşı duyduğu saygı, sevgi ile katıldığını öğrendik.

  7. Şems Hazretlerinin dudaklarının çok güzel olduğunu, hiç kimsenin o dudakları tadamayacağını öğrendik.

                            *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretlerinin gözlerinin güzele baktığını, güzellikler yüzünden aşklarla dolduğunu öğrendik, anladık.

                                *

RAVLİ

Popüler Yayınlar