23 Aralık 2022 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 7160 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


7160. Kevser (Cennet suyu) gibi güzel-güzel akıp duran gözyaşlarıma, yüzünün gül bahçesi, bir gül olsun saçmayacak mı?


Ne yapayım ben dedi;

Kaza (Olacağı ezelden Cenab-ı Hak tarafından takdir olunan şeylerin vukua gelmesi) ve kader (İnsanların başına gelecek her türlü işlere dair Allah'ın ezeli hüküm ve takdiri), herkesin kanını benim sağragıma (Kadehime) dökmüş.


Yıldızım Mirrih (Merih)-(Neşeli, atılgan, birlik ve zevk ve eğlenceye düşkünlük, kuvvet ve hainlik, öfkelenme ve utanmazlık, inat ve baş olmak);

Talihimde, yıldızımda kandan başka birşey yok.


Benim buhurdanımdan (İçinde tütsü için kullanılan maddeler yakılan kap) yanmadıkça hiçbir öd ağacı (Yakılırken güzel koku veren, odunu ve kabuğu hoş kokulu ağaç), Tanrı katında makbul (Kabul edilen, beğenilen, hoş karşılanan, geçerli) olmaz.


Dedim ki:

Mademki kastın canadır (Öldürmeye hazırlamak);

Benim de kandan başka şarabım, mezem olamaz.


Sen selvisin (Uzun boylu, düzgün vücutlu), gülsün, ben gölgenim senin.,

Sen Haydar'ımsın (Hazreti Ali'nin kılıcısın) benim, ben şehidinim (Uğrunda, ülkünde can verenim) senin.


A benim kulum-kölem (Sevgiyle bağlanmış, karşılıklı beklemeden hizmet eden) dedi, eşi bulunmaz koçtan (Sağlıklı, gürbüz genç erkekten) başkası kurban olamaz (Bir ülkü uğrunda feda edilen veya kendini feda eden kimseden başkası yakınlaşamayacak) bana.


Circis (Kavmi tarafından öldürülen, tekrar dirilen peygamber) gibi nefesi kutlu bir er gerek ki ülkemde yeniden-yeniye şehid olsun.


İshak peygamber (Hazreti İbrahim'in yaşlılık zamanında olan oğlu) gerek ki kapımın toprağında (Allah'a) kurban edilsin.


Ben aşkım**********:

Senin kanını dökersem mahşerimde (Ölülerin dirildiği gün, kalabalık içinde) gene diriltirim seni.

                               ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                               ***

Neler öğrendik;

  1. Şems Hazretlerinin ayrılığından dolayı gözyaşları döktüğünü, Allah'tan gelen kaza-kader inancıyla bir şey yapamaz hale geldiğini öğrendik.

  2. Mevlana Hazretlerinin şansına kandan başka bir şey olmadığını kabul etse de üzüldüğünü öğrendik.

  3. Mevlana Hazretlerinin öğretisinde yetişenin, bu öğretide yanıp kül olarak sadece koku haline gelenin Tanrı katında makbul olacağını öğrendik.

  4. Mevlana Hazretlerinin öğretisinde peygamber efendimizin “Ölmeden önce ölünüz” hadisinin hakikatinin yaşanması, abı hayata kavuşulmasının sağlanmasının gerektiğini öğrendik.

  5. Şems Hazretlerinin uzun boylu düzgün vücutlu olduğunu, Mevlana Hazretleri kendisinin gölgesi olduğunu, kendisini bu uğurda feda ettiğini öğrendik.

  6. Şems Hazretleri kendisine her yakınlaşmak isteyeni kabul etmediğini, kendisinin seçtiğini öğrendik.

  7. Ölünce bile yeniden dirilme olduğunu Circis peygamberin hayat öyküsünden öğrendik.

                   *

İşte böyle yaren;

Şems Hazretleri uğrunda ölenin, Şems Hazretleri tarafından yeniden diriltileceğini Mevlana Hazretlerinden öğrendik, anladık.

                          *

RAVLİ


Popüler Yayınlar