17 Aralık 2022 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 7100 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


7100. (Allah) Benim pençemdesin (Etkimden kurtulmak olanaksız) deyip durmada;

Seni ben yarattım (Üstün, kalıcı niteliği olan bir eser olarak ortaya koydum);

Ne diye kırmayayım (Parçalara ayırma yetkisindeyim) seni diyor.


Senin çenginim (Çalgı aletinim);

Her damarıma sen mızrap vuruyorsun da ben, ten-tenenem

diye feryad (Haykırış, çığlık) ediyorum.


Hâsılı (Sözün kısası) benden gönlünü (Kalbinde oluşan duyguların kaynağını) koparamazsın diyor;

Gönül (Gönlünü vermiş kendinde kalmamış) yok ki bende;

Peki ne yapayım ben?


Kimi gökyüzü gibi dönmedeyim;

Kimi melek gibi kanat çırpmadayım.


Dönüşüm de Tanrı için, oynayışım da Tanrı için.,

Onunum (Tanrı'ya aitim) ben, onunla birleşmiş, ortak olmuş değilim ama.


O (Şems Hazretleri) tuz madeni beni gördü de satın aldı;

O yüzden tatlıyım–tuzluyum böyle.


Can ormanında gerçekten de bir aslan var, gerçekten de karnımın dağarcığını yırttı-gitti.


Kazaya rıza vereni padişahım, bir gün olur kadı diker (Hakimlik görevi verir).


Ye'cuc da benim Me'cuc da (Dünyaya dalga-dalga yayılan) ben:

Birim ama sayı-sınır yok bana.


Ağzını yum (Kapat) da bağa (Bahçeye) gir;

Gir de tapımdaki yazıları yitirme.

                             ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                              ***

Neler öğrendik;

  1. Allah'ın Mevlana Hazretlerini etkisi altına aldığını, istediği gibi davranma hak ve yetkide olduğunu, istediği gibi söz söyletip inlettiğini öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri gönlünü Allah'a verince kendinde gönülün kalmadığını, gönlüne Allah'ın sahiplendiğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri gönlü Allah'ta olunca gökyüzü gibi döndüğünü, melek gibi uçarak hareket ettiğini, herşeyi Allah için olduğunu, Allah'la birleştiğini fakat Allah ile ortak olmadığını öğrendik.

  4. öğrendik.

  5. Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerini bu halde görünce kendine ettiğini, böylece Mevlana Hazretlerinin tatlılığa ve tuzluluğa ulaştığını öğrendik.

  6. İstem dışı veya umulmayan bir olay dolayısıyla başına kaza gelmisine rıza olanın, uygun bulana hakimlik verilebileceğini öğrendik.

  7. Mevlana Hazretlerinin adının ve öğretinin dalga-dalga kıyamete kadar yayılmaya devam edeceğini öğrendik.

                           *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretlerinin ruhsal bostanına, gül bahçesine hiç düşünmeden girmemiz ve orada kalmaya çalışmamız uygun insandan olgun insana, olgun insan olarak yaşarken de hayvani aklımızdan kurtularak insan aklımızı diri tutmamız gerektiğini öğrendik, anladık.

                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar