14 Aralık 2022 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 7070 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


7070. O ağaçtan bir ışıktır (Musa'nın gördüğü), çağırdı beni:

Yoksa yeşilliği için ağaca gitmem ben.


Ağaç gibi hoş bir halde Ab-ı hayat-ı (Olgun insanın hayvani bir hayata mahkum olmuş insan aklını, kurtararak dirilten sözü) emip (Çekip) durayım;

Odun gibi kavurucu ateşe gitmem ben.


Tebriz'li Şems, seher aydınlığıdır;

Onun ışığından başka bir sehere gitmem ben.


A biricik güzelim, yaşın tam olgunluk çağında...

Dertlere uğradım, sıkıntılara düştüm;

Kalk da gel a benim dayancım, güvencim.


Niceye bir şu dedi-kodu?

Aşka tap (Değer ver) da boy at, aşka düş de aşk gibi iki cihanda da ölümsüz bir hale gel.


A beni sıkıntılardan kurtaran, a eşim-dostum benim, a meclisin Ay yüzlü güzeli, yüzün dolun-Ay, ağzımın yârı (Sevgilisi), helal şarap (Tanrı şarabı).


Niceye bir ayrılık yükünü çekeceksin;

Niceye bir ayrılık derdine düşüp derman (Çare) arayacaksın?

Hele şimdi ayrılık gagası kanatlarını da yolmuş.


Canın vefa (Sevgiyi sürdürme, sevgi, dostluk bağlılığı) denizi, rengin temizlik parıltıları;

Korkmasaydım sana, a ululuk ıssı (Büyüklüğün, büyük olmanın, yücelerde olarak kendisinde olan bir şeyi yasa sınırları içinde istediği gibi kullanan) derdim.


Ah boş-boğaz (Saklanması gereken şeyleri söyleyiveren, sır saklayaman, geveze, ayran ağızlı) nefisten (Dünyalık istekler peşinde koşturanın);

Ah akılların (Düşünme, anlama ve kavrama gücü) arıklığından (Zayıflığından);

Ah usanan sevgiliden;

Niceye (Ne zamana kadar) bir usanacak (Tekrarlanması, uzun sürmesi dolayısıyla bir şeyden hoşlanmaz veya sıkılır duruma geleceğim), bezecek (Yorgunluk verecek) ki?


Bütün alemin gönlünü neşeyle doldurursun;

Herkesi aşkla sarhoş edersin;

Hayalin bile gözle görülmez bir hayal, görünmeyeni gösterirsin aleme.

                             ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                          ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretlerinin nurlu parlayışa doğru gittiğini, aklını hayvani akıldan kurtarıp insani akla ulaşmak için uğraştığını öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin ışığını aradığını, ona doğru gittiğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri tam olgunluk çağında olanlara dedi-koduyu bırakıp kendisinin açtığı ölümsüzlük yolundan gelmelerini istediğini ve beklediğini öğrendik.

  4. Şems Hazretlerinin Tanrı şarabı etkisi yapan sözler söylediğini öğrendik.

    Dünya yükünü çekmeye uğraşıp derdimize çare arama yorgunluğundan kurtulmak için aşk yolunu tutmamız gerektiğini öğrendik.

                                  *

İşte böyle yaren;

Aşk yolunda gelişenin kendi ve yakınlarının kalplerinde oluşan duygularının kaynağının neşe olacağını, aklı başında sarhoş olunacağını, görünmeyeni gören ve gösteren olacağını öğrendik, anladık.

                                 *

RAVLİ

Popüler Yayınlar