26 Kasım 2022 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6890 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


6890.Padişaha varayım da kapısında kalpazanın (Sahte para basan veya piyasaya süren) düzeninden şikayetlerde bulunayım;

benim geçer akçe (Para) olan o altınım bu değildi.


Padişah denize benzer, haznesi de tüm inci.,

Fakat padişahımın haznedarı (Hazineyi bekleyen, yöneten kişi) bu değildi ki.


Yeter artık;
Bu saçıların hepsi de şikayet.,

Benim pek çok şükürler eden, şükürler edilen padişahımın avı bu değildi.


Sevgili dün, seher çağında (Sabahın güneş doğmadan önceki zamanı), bir yol uğrağında bana dedi ki:

Kendinden geçmişsin, hiçbir şeyden haberin yok:

Niceye bir sürecek bu iş?


Benim yüzümü gül bile hased (Kıskançlık, çekememezlik) ediyor;

Sense tutmuşsun, bir diken isteğiyle ciğerini kanlarla dopdolu bir hale getirmişsin.


A (Şems Hazretlerine hitap) karşısında şehrinin bir fidancağız kesildiği dost dedim, a yüzüne karşı gökyüzü mumunun, güneşin bile karardığı sevgili.


Gökyüzüyle yeryüzü bile dedim, sana karşı alt-üst olmuş.,

Senin kucağındayken (Sığınılacak yerde, koruman altında) hiçbir şey bana yük olmazsa şaşılmaz buna.


Canın da benim dedi (Şems Hazretleri), gönlün de ben;

Ne diye şaşırıyorsun?

Sus, soluk bile alma;

Gümüşe benzeyen göğsüme dayan;

Ağla-inle.


Dedim ki;

Gönülden (Kalpte oluşan duyguların kaynağının) de huzuru (Yaşayış, hayat, sağlık, varlık, geçim rahatlığı)-kararı (Düzenli durumumu, yöntemimi) aldın, candan (Yaşamımdan, hayatımdan) da.,

Ne huzurum kaldı, ne kararım.

Bunu duyunca birden dedi ki:


Sen benim denizimin bir katresisin (Küçük bir damlasın), daha fazla ne diye söylenip duruyorsun?

Dal denizime de sedef gibi canın incilerle dolsun-gitsin.

                                         ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                       ***

Neler öğrendik;

  1. Şems Hazretlerinin Allah'ın hazinesini bekleyen ve yöneten kişi olduğunu, Mevlana Hazretleri hazineden saçılanların dağılımından şikayetçi olduğunu, şükür eden kişilerin seçilmesi gerektiğini şikayetle bildirdiğini öğrendik.

  2. Allah'ın hazinesinden az alanın da çok alanın da şikayetçi olduğunu öğrendik.

  3. Şems Hazretlerinin yüzünün güzelliğine gülün bile kıskançlık gösterdiğini, Mevlana Hazretlerinin de kıskançlık göstermesinin doğal olduğunu öğrendik.

  4. Şems Hazretleri gökyüzüne ve yeryüzüne hükmettiğini Mevlana Hazretlerinden öğrendik.

  5. Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerine dostu olarak kendisine dayanmasını istediğini öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine sevgi ile bağlanıp dostluğu davam ettirmesi ile yaşayışının, duygularının, kararlarının elinden gittiğini söylediğini öğrendik.

                               *

İşte böyle yaren;

Şems Hazretleri Mevlana Hazretlerine mademki bende büyüklük, kendinde küçüklük gördün, aynı cinsten olarak dal içime sen de değerli mücevherle içini doldurmasını öğütlediğini öğrendik, anladık.

                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar