13 Kasım 2022 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6760 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

6760. Şarabın (Tanrı şarabının) esrikliğine (Sarhoşluğuna), sizinle kavuşmanın verdiği esriklik (Sarhoşluğuna) karışsın.,

Seven sarhoş olsun, kendinden geçsin, sevmeyen yok olsun-gitsin.


And veriyorum size Allah adına;

Bağışlayın beni;

And olsun ki özlemlerle (Görme ve kavuşma isteği ve duygusuyla), sevgiyle eridim, bittim.


Eridim (Yok oldum, bittim, tükendim), güzelliği, yüzü, afetlerden (Yıkıma yol açan, çok şey), ölümden, yok olup gidişten aman veren o (Şems Hazretlerinin) efendiler efendisinin aşkıyla.


Şemseddin'in (Şemsi Tebrizi Hazretlerinin) ayak bastığı toprağı Allah sulasın;

Allah Tebriz'i, kendi lütfuyla (İyiliğiyle, yardımıyla) en güzel bir surette korusun.


Avucundaki zar (Kaderi değiştirecek yetki) beni mat etti (Hayat oyununda yendi)...

Senin gam aslanın (Görememek üzüntüsü) yedi-bitirdi beni.


Senin gamında Halil'e (Ateşte yakılmaya çalışılan peygambere) döndüm.

Ateş tapınakları bile soğuk geliyor bana.


A gönül (Kalbimde oluşan duyguların kaynağı), yokluk toprağında (Göz önüne gelmemek için) at sürme (Uzaklara gitme).,

Senin at sürmen beni (Peşinden koşarak) toza-dumana boğdu.


Can (Yaşam yeri) gül bahçesinde at süre dur (Hareket et),,

Can gül bahçesinden gülüm var benim.


Bizim zevkimize (Güzeli çirkinden ayırma yetimize), neşemize (Sağlıklı ve mutlu olmaktan doğan, dışa vuran sevinç) vehim (Yersiz ve yanlış sanı, düşünce) bile yol bulamaz.,

Şu gülüp durma, bize perdedir.


İç alemde kıpkızıl (Parlak kırmızı) yüzlerce yüzümüz var.,

Görünüşteyse, yüzümüz, sararmış solmuş.

                                ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                              ***

Neler öğrendik;

  1. Tanrı şarabının sarhoşluğu ile sevgiliye kavuşmanın oluşturduğu sarhoşluğun birbirine karışmasının seven kişiyi kendinden geçireceğini, öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri Allah dostu sevgili olan Şems Hazretlerinin aşkıyla görememek kavuşamamak yüzünden eriyip bittiğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin için dua ettiğini öğrendik.

  4. Şems Hazretlerinin efendiler efendisi olarak kendisine sevgiyle bağlananı ölümden, yok olup gidişten yardım edip kurtardığını öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini özlemi yüzünden içten içe yandığını, görmek kavuşmak istediğini, uzaklara gitmesini istemediğini öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri kendi canına, gül bahçesine doğru doğru Şems Hazretlerinin gelmesini güllerini görmesini istediğini öğrendik.

                           *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretlerinin dış yüzünün iç yüzünün görünmemesi için perde olduğunu, iç dünyasında yüzlerce yüzü olduğunu, ancak yakınlaşanların, tekliği önemsiyenlerin görüp anlayabileceğini öğrendik, anladık.

                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar