14 Kasım 2022 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6770 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

6770. A köyün şaşısı (Birbirine paralel görme ekseni olmayan), şu iki (Madde ve mana) dünya, sence çifttir ama bizce tek.


A istek eri (İşini iyi bilen, yetenekli, isteklilere), senin (Şems Hazretlerinin) kılavuzluğunla her yol başında bir erimiz (Mevlevi dervişi) var bizim.


Sus da şöhret (Tanınmışlık, ün) kazanmanı arama.,

Senin esenliğin (Sağlık, afiyet, sıhhat, selametin) bize derttir (Sorununa çözüm bulmak, sıkıntıyı geçirmeye çare göstermek) çünkü.


Gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı) tulumumuz (Koruyucu kabımız);

Beden kırbamızdır (Sakaların içinde su taşıdıkları ağzı dar, altı geniş, deriden yapılmış kap)..

Nazlana-nazlana sakanın sırtına yüklenmiş.


Karnımızı, can çeşmesinden doldurdu-gitti..

Gel a susuz, gel diyor.


Saka (Evlere su taşıyan kişi) gizli, tulum (Koruyucu yüzülmüş hayvan derisi) meydanda.,

Fakat saka tulumdan ayrılmaz ki.


Bayrağın üstündeki aslan resmi oynarsa oynayışı, ancak havadandır.


Gözlerden ırağım (Uzağım), sen işimi seyret.,

Seyret de koku, öd ağacına tanıklık etsin.


Can, senin kokunu yeter bulmaz a can kaynağı, a razılık (Uygun bulanın, beğenenin, benimseyenin, isteyenin, kabul edenin) gözü.


Hele a ulu er, bir soluk gel de zevk (Tat, lezzet), neşe (Mutlu olmaktan doğan ve dışa vurulan sevinç) kapısını açıver-gitsin.

                                   ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                  ***

Neler öğrendik;

  1. Madde ve mana dünyasının iki olmadığını, ayrı olmadığını, bir olduğunu, aynı olduğunun bilincine ulaşmak gerektiğini, çokluk fikrinden kendimizi dağıtmadan birlik amacına doğru akıl yürütmek gerektiğini öğrendik.

  2. Birlik yolunda olanın işini iyi bilen, yetenekli, istekli kişilerin ulaşabilecekleri hakikat olduğunu, bu yolda olanlara Şems Hazretlerinin kontrolünde her yerde bir Mevlevi'nin bir şekilde yardım edeceğini, yalnız bırakılmayacağını öğrendik.

  3. Bu yola girenin meşhur olma, ünlü, tanınır olma isteğinden vazgeçmesi çünkü yolun en büyük engellerinin bunlar olduğunu öğrendik.

  4. Bu yolda olanın yalnız bırakılmayacağını, onun sağlığıyla, afiyette, sıhhatte olmasına, eminlik içinde ilerlenmesini büyüklerimizin bu bakımı kendilerini sorumlu göreceklerini, buna göre hareket edeceklerini öğrendik.

  5. Bu yolda olanın kalbinde oluşan duygularının kaynağında Şems Hazretlerinin, Mevlana Hazretlerinin olduğunu, akla ve vücuda dolumlar yaptıklarını, yükleme yaptıklarını öğrendik.

  6. Bu yolda olanın önce bu yolda kararlı olup olmadığı denenip sonra kararlı olana sayısız iyilikle yapılacağını fakat bunları yapanı görmeyeceğini öğrendik.

                            *

İşte böyle yaren;

Şems Hazretlerini kolayca bulup göremeyeceğimizi, ancak kendisi isterse güzel yüzünü göstereceğini, sevinç kapısını açacağını öğrendik, anladık.

                              *

RAVLİ

Popüler Yayınlar