13 Eylül 2022 Salı

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6150 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

6150. Gönül derdimin devâsı (İlacı, çaresi), derdidir (Sorunudur) onun.,

Ne diye derdime gönül (Kalbimde oluşan duyguların kaynağını ona niye) vermeyecekmişim.


Onun aziz aşkı (Üstün tutulan sevgisi) beni horladı mı (Gönlümü incitircesine davrandımı), o vakit yücelik (Eşsiz, benzersiz özellikler) bulurum;

O vakit saygı görmüş (Değerimden, üstünlüğümden, yararlılığımdan dolayı sevgi ve hürmet gören) olurum.


Özüme benzeyen bedenim, beni ezen, çiğneyen sevgilimin ayakları altında ezilir, sıkılırsa o vakit şaraba döner.


Ayaklar altında üzüm gibi can veririm de sırlarım, neşeler bulur, zevke erer.


Üzüm, boyuna kan ağlar, bu cevirden (Eziyet, cefa, üzgü), bu cefadan bezdim (Güçlü bir kimsenin yasaya veya vicdana aykırı olarak başkasını uğrattığı kötü durumdan bıkıp usandık) der ama.


Onu ezen (Dayanıklılığını aşacak derecede çalıştırarak yoran), ben seni bilgisizlikten ezmiyorum diye kulağına pamuk tıkar, aldırış bile etmez.


Sen inkar edersen (Yaptığını, söylediğini, tanık olduğunu saklarsan, gizlersen) mazursun (Özürlüsün) der;

Fakat bu işi ben bilirim, ben buyururum.


Şimdi, benim savaşmamdan, çalışmamdan baş (Tutup kendine doğru) çekersin ama sonra çok şükredersin (Yaptığım iyiliğe karşı kendini borçlu sayarsın) bana.


İster gamlarla dolayım, ister güleyim, o padişahın devletine (Tanrının yetkili kıldığı, sırlarını bağışladığı, ilmiyle kudretiyle desteklediği, yetki verdiği kişinin sözlerini doğru çıkardığı, isteğini kendi isteği olarak gerçekleştirdiği, diğer insanların kabul ederek boyun eğdiği, erdeme ve ölümsüzlüğe kavuşturmaya, insanları yönlendirme ve yöneltme makamına) aşıkım ben.


Padişahın aşkına heves etmek, benim tacımdır (Padişahlığımın işaretidir)..

Bundan başka bir tac (Soyluluk, iktidar, güç veya hükümdarlık senbolü olarak başa giyilen, değerli taşlarla süslü başlık ve yetki) verse bile almam ben.

                              ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                              ***

Neler öğrendik;

  1. Şems Hazretlerinin kalpte oluşan duyguların kaynağının başkanı olduğunu, duygusal dertlere çare olduğunu, yol gösterdiğini öğrendik.

  2. Şems Hazretlerinin eleştirisinin ve dahi aşağılamasının bile insanı yüceltecek yola soktuğunu öğrendik.

  3. Şems Hazretleri tarafından eğitilen kişinin çok sıkıntı çekse de sırlara sahip olarak neşe ve zevk bulacak duruma geleceğini öğrendik.

  4. Şems Hazretlerinin kişinin sırlarını bilecek kadar işi bilen yetenekle dolu olduğunu, onunla konuşurken yaptığımızı, tanık olduğumuzu saklamadan, gizlemeden söylememiz gerektiğini öğrendik.

  5. Mevlana Hazretlerinin kendisine yönlendirmesinden kazımları elde ettikçe çok teşekkür edileceğini öğrendik.

  6. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinde olan devleti gördükçe hayranlığının arttığını, aşkla bağlandığını, sevgi ve dostluk bağını devam ettirdiğini öğrendik.

                       *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin aşkını istediğini, bundan daha üstün makam olmadığını öğrendik, anladık.

                          *

RAVLİ

Popüler Yayınlar