8 Eylül 2022 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6090 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

6090. Bizlim güzelimizin tapısına (Yaşadığı yere), bütün güzelleri, boyunları bağlı, Bulgar ilinden getirilen tutsaklar gibi getir.


İnananların hepsini de çırçıplak ettin;

Kafirlerden (İnanmayanlardan) de rehin al, getir.


A Tebriz'li Şems, devlete de ki:

Azı kabul et, çoğu da getir gitsin.


Bir soluk, beni gül bahçesi gibi hoş bir hale sokar:

Bir soluk, kış mevsimine döndürür.


Bir solukta üstün eder, usta yapar beni:

Bir solukta mektep çocuğu eder-gider.


Bir an olur, taş atar, kırar beni, bir an olur, gerçeklere padişah eder beni

Kimi güneş kaynağı yapan kimi tümden geceye döndürür beni.


İki elimle eteğine yapıştım.,

Bakayım, göreyim, ne düzenler (Oyunlar) edecek bana?

O, beni sarhoşlara sakıy (İnsan ruhuna Allah'ı sevdiren, Allah nuru saçan kişi) yapar ama onun tortulu şaraba benzeyen derdine kadehim ben.


Bana şeker kamışlığı adını takar diye gece-gündüz, onun şekerini övüp dururum.

                                ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                                  ***

      Neler öğrendik;

  1. Şems Hazretlerinin bulunduğu yere güzel kişileri, inanmayanları zorla getirmek gerektiğini öğrendik.

  2. Şems Hazretleri kendisine inananları toplumun iyi, doğru, yararlı, güzel diye üzerilerine giydirdiği her ne varsa attığını, anadan doğma durumuna getirdiğini öğrendik.

  3. Devlet (Tanrının yetkili kıldığı, sırlarını bağışladığı, ilmiyle kudretiyle desteklediği, yetki verdiği kişinin sözlerini doğru çıkardığı, isteğini kendi isteği olarak gerçekleştirdiği, diğer insanların kabul ederek boyun eğdiği, erdeme ve ölümsüzlüğe kavuşturmaya, insanları yönlendirme ve yöneltme makamına) sahibi Şems Hazretlerinden azı da çoğu da kabul etmesini Mevlana Hazretlerinin istediğini öğrendik.

  4. Şems Hazretlerinin belli bir ölçü kullanmadığını, kişiyi bahar yaşattığını, sonra kış mevsimine döndürdüğünü, üstün ettiğini, sonra öğrenci haline soktuğunu, bir an kırdığını, bir an olur gerçeklere padişah ettiğini, çeşitli oyunlar oynadığını öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin oyunlarına bakıp uzaklaşmadığını, daha sıkı yakınlaştığını öğrendik.

  6. Şems Hazretleri kişiyi Tanrı şarabı sunan yani Allah'ı sevdiren, Allah nuru saçan kişi haline getirdiğini, bunun sınırlarının ve muhafazasının Mevlana Hazretlerinin olduğunu öğrendik.

                                       *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri kendine sevgili ettiği Allah dostu Şems Hazretlerinin eline kendisini hamur gibi teslim ettiğini, verilen hükmü canla başla kabul edip gereğini yaptığını öğrendik, anladık.

                                             *

RAVLİ

Popüler Yayınlar