11 Eylül 2022 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6130 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

6130. Bir benim, bir de güzelim.,

Ömrüm oldukça onu bırakıp da bir başka yere gitmem ben.


And olsun Tanrı'ya, duduyum, dudu yavrusuyum;

Şeker denginden başka bir yere gitmem de gitmem.


Bir zamancağız benden uzaklaşsa ciğer kanına bulanırım ancak, başka yere gitmem, başka şeye karılmam.


Sarhoş bülbülüm;

Neşe bağında terü (Çok) taze gülün bulunduğu yerden başka yere gitmem.


Sarhoş bülbülün;

Neşe bağında terü taze gülün bulunduğu yerden başka bir yana gitmem.


Başıma bir şarap (Tanrı şarabı) kokusudur, düşmüş.,

Şarap gibi baştan başka bir yere gitmem.


Böyle bir bahçeyi, böyle bir selviyi, böyle bir yeşilliği bırakıp da nerelere gideyim?

Böyle bir yer var mı ki?


Seninle buluştum da şaşırdım-kaldım;

Senin hayallerinden bir hayal oldum-gitti.


Hatırımı sayıyor da gönlümü (Kalbimde oluşan duygularımın kaynağını) alıyorsun.,

Ah, bu hatır saymana (Gerekli saygıyı göstermene) gönül (Kalbimde oluşan duygularımın kaynağını) verdim-gitti ben.


Varlığım, senin güzel sıfatlarının (Görev, ödev, toplumsal veya hukiki bakımdan yeri ve özelliği) bir şeklinden ibaret.,

Yoksa ben, senin zatının (Özünün) bir sıfatı mıyım (Dış görünüşün müyüm)?

                            ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                          ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri aşk yolunda öz benliğinden ve Allah dostu Şems Hazretlerinin güzelliğinden başka bir yere, alana gitmeyeceğini öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri ağız tadı veren ilahi âlemden söz getiren bu yerden başka bir yere gitmeyeceğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin uzaklaşmasından çok üzüntü duyduğunu öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri gülün bulunduğu, neşe veren bahçeden başka bir yere gitmeyeceğini öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri ile buluşması ile adeta sarhoş olduğunu, Allah'ın güzelliği üstünde toplamasına şaşırdığını, hayal mi gerçek mi ayırt edemediğini öğrendik.

  6. Mevlana hazretleri Şems Hazretlerinin kendisine gerekli saygıyı göstermesiyle duygularının kaynağını ona verdiğini öğrendik.

                     *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri ile görev, ödev, toplumsal ve hukuki bakımdan özde bir olduklarını, görünüşlerinin farklı olduğunu öğrendik, anladık.

                       *

RAVLİ


Popüler Yayınlar