12 Eylül 2022 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 6140 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

6140. Keremin (Soyluluk, ululuk, büyüklük, asalet) lütfeder (Büyüklüğünün gereği iyilik ve yardım eder) de kerametler (Doğaüstü, şaşkınlık uyandırıcı davranış veya durum) bağışlarsa her kılım, senin bir lütfun (İyilik ve yardımın) olur, kerametin (Doğaüstü, şaşkınlık uyandırıcı davranış veya durum) kesilir (Gibi olur, benzer, döner).


Şeklim de senin soluğunla meydana gelmede, düşüncem de.,

Sanki senin sözlerinim ben.


Kimi padişahtım, kimi de kuldum sana.,

Şimdi ikisi de değilim;

Sana karşı mat oldum-gitti.


Gönül sırçaya (Kalbimde oluşan duygularımın kaynağı ışığı muhafaza eden duruma) döndü, ışığınsa kandil (Aydınlatan araç).,

Bense bir aşıkım ki kandilinin konduğu yer olmuşum-gitmiş.


A mühendis, sana bir üstü düz taş kesilmişim:

Yapı kuracağın yere döşenmiş, toprak olmuşum.,

Döktüğün rakamlara dönmüşüm, dilersen yazarsın, dilersen bozarsın.


Kimi anayım;

Anışla ne işim var?

Zati senin anışın kesilmişim.


Ne diye tedbire girişeyim;

Senin tedbirlerine dönmüşüm;

Senin bayrakların olmuşum.


"Delillerimizi dolaylarda (Bir yeri saran başka yerlerin bütünü, civar) da göstereceğiz onlara, kendilerinde de" (Fussilet suresi 53)

Beni sen oku, senin delillerinim ben, senin ayetlerin.


İster ağlayayım, ister özür getireyim.,

Sevgilim kulağına pamuk tıkar.


Bana ne cefa ederse o cefa, kendisine varır, ulaşır;

Ama ben gene de ne cefa ederse etsin, dayanırım.


Beni yoğa sayarsa saysın.,

Sitemini kerem (Büyüklük, ululuk, asillik, soyluluk) sayarım onun ben.

                            ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                           ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Allah dostu güzel Şems Hazretlerine yoğun sevgiyle bağlanınca kendini bırakıp onun varlığı ile var olmaya, soluğu ile şekil almaya, düşüncesinin, sözlerinin aynı olmaya başladığını öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine bazen başkan, bazen hizmet eden olduğunu, bu iki işte yenildiğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri aşkının tesiriyle gönlünün Şems Hazretlerini korumaya, onu muhafaza etmeye, yer etmesini sağlamak için uğraştığını öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri kendi öğrendiklerinden vazgeçip Şems Hazretlerinin yeniden şekillendirmesini, bina kurmasını istediğini öğrendik.

  5. Delil arayan Allah'ın sözlerine, yarattıklarına, yaptıklarına bakması gerektiğini öğrendik.

  6. Sevgilinin cefasına dayanmak, sevgiyle karşılamak gerektiğini öğrendik.

                  *

İşte böyle yaren;

Allah dostu, sevgili Şems Hazretleri ne yaparsa yapsın büyüklüğünden, ululuğundan, asilliğinden, soyluluğundan, saygınlığından bir şey kaybetmeyeceğini, değeri, üstünlüğü, yararlılığı değerli oluşundan dolayı hürmet gösterilecek durumda olduğunu öğrendik, anladık.

                     *

RAVLİ

Popüler Yayınlar