(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini
anlatıyor)
930. Yokluk padişahının perdecisi (Sekreteri), çavuşu (İşin
başında bulunan ve yöneten sorumlu kişi) ol da şu yelden (Rüzgârdan) başka bir şey olmayan canın soluğundan
kurtul-gitsin.
Kimi ayak, kimi baş olma (Derdindedir), kaç bu yandan;
Sarhoşluğu, yıkıklığı (Yıkılmış, harap olanı) seyret, başsızsın, ayaksızsın sen.
A kılavuz (Yol
gösteren, herhangi bir alanda ve konuda bilgi veren, yol gösteren), şarapla,
konakla sarhoş oldun mu ne kendine bir yol bulabilirsin, ne kılavuzluk
edebilirsin.
Ezel (Başlangıcı
belli olmayan zamandan gelen) sarhoşları yoklukta mahvolup gitmişlerdir;
Var görünmenin temeli, yok oluştadır.
Hıtay'lı (Güzel) Türklerle
dolu gayb Huten'i
(Görünmeyen âlemin güzelleri) gibi canlar da,
can âleminde sarhoşluktan birbirlerine düşmüşler, alt-üst olmuşlar.
Bu, hey gidi-hey, ne de güzellik
diye nara atmada;
O, ne de cana canlar katmada diye secdeye kapanmada.
A efendiler efendisi Tebrizli Tanrı
Şems'i (Güneşi), sen hem yeryüzünün ışığısın,
hem gökyüzünün güneşi.
A padişah, Türk’sün sen, ne diye
yabancı gibi duruyorsun?
Dünyanın canısın sen, neden hastasın?
Gül bahçesi bile senin
sadakalarından renk alır;
O yüzden gül bahçeleri ver bize, ne diye o dikenlerle dopdolusun?
Ben Hakk'ım sözünü sen söylemedin,
onun şarabının esintisi söyledi; A Hoca Mansur (Hallac-ı
Mansur), iş böyleyken neden darağacındasın?
***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler öğrendik;
1. Yaratan Allah’ın emirlerini yapan, görevli biri olarak canımızın ruhumuza olan baskısından kurtulmamız gerektiğini öğrendik.
2.
Başkan
veya bir yerde hizmet eri olmaktan kaçmamız, başsız ayaksız sarhoşluğun tadına
varmamız gerektiğini öğrendik.
3.
Kılavuz
olan kişinin insanın yaptığı şarabı içerek, gösterişli eve sahip olmakla sarhoş
olduysa ne kendine, ne de başkasına yol gösteremeyeceğini öğrendik.
4.
Öncesizliğin
sarhoşları dünyalık bağlarını kopardıklarını öğrendik.
5.
Var
görünmenin temelinin yok oluşta olduğunu öğrendik.
6.
Görünmeyen
gayb âlemde güzel Türklerin sarhoş olarak can âleminde birbirine yakın
olduklarını, Allah’ın güzellikleri karşısında yerlere kapandıklarını öğrendik.
7.
Şems
Hazretlerinin hem gökyüzünün hem de yeryüzünün ışığı olduğunu öğrendik.
8.
Şems
Hazretlerinin Türk olduğunu, yabancı
gibi uzak durmaması gerektiğini, bulunduğu yeri renklendirdiğini öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Allah aşkıyla sarhoş olan Hallaç-ı Mahsurun “En-el Hak” ben Allah’ım demesinin Tanrı şarabının esintisinin böyle söylettiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ
Sarhoşluğu, yıkıklığı (Yıkılmış, harap olanı) seyret, başsızsın, ayaksızsın sen.
Var görünmenin temeli, yok oluştadır.
O, ne de cana canlar katmada diye secdeye kapanmada.
Dünyanın canısın sen, neden hastasın?
O yüzden gül bahçeleri ver bize, ne diye o dikenlerle dopdolusun?
***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler öğrendik;
1. Yaratan Allah’ın emirlerini yapan, görevli biri olarak canımızın ruhumuza olan baskısından kurtulmamız gerektiğini öğrendik.
İşte böyle yaren;
Allah aşkıyla sarhoş olan Hallaç-ı Mahsurun “En-el Hak” ben Allah’ım demesinin Tanrı şarabının esintisinin böyle söylettiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ