14 Mayıs 2019 Salı

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 4950 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

4950. Şarabın aslı, toprağıma (Vücuduma) vurdu mu, bedenimin toprağı, sırça (Cam kesilir, içindeki korunanları-sırları gösteren) kesilir gider.

Aşk denizinin sıfatları (Görev, ödev, toplumsal veya hukuki bakımdan yeri ve özelliği) coşuyor;
Emredersen anlamı kapalı bir-iki söz diyeyim.

Emretmezsen söylemeyeyim, öyleyse dursun;
Yalnız bir ben bileyim, bir de sevgilim bilsin.

Bundan da geçtim, o kızıl şarabı, o binlerce safralının safrasını bastıranı (Sıkıntısını, tedirginliğini, rahatsız verenini baskılayanı), sararmış-solmuş rengine renk vereni sun.

Sun da gün, günün dertlerinden kurtulsun;
Şu Hintli gece de lalalığı (Çocuğun bakım, öğretim ve eğitimiyle uğraşan kişi) bıraksın artık.

Hâl kapın, kapalı galiba ki boyuna sözün ardına düşüp gelmedesin.

Gücüm-kuvvetim uçtu-gitti; ne düzenim kaldı, ne hilem;
Şiddetler içinde feryat etmek için sabahladım bu geceyi.

Gündüzün, aşk derdinden zulmeder, gönümü karartır, artık geceleyin ne hallerdeyim, nasıl haber verebilirim size?

Ne derdim doldu-tekendi, ne aşkım, iştiyakım (Özlemim);
Ne de ölçeğim, razılığınla doldu senin.

Dilberimizin izi kimde var;
Kimin evinde bir Ay (Karanlıkta kalanlara ışık yansıtan) gizlidir.
                   ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Tanrı şarabının tesirinden kendinden geçince sırlarının görünür, anlaşılır hale geleceğini öğrendik.
2.    Aşkın büyüklüğünün özelliklerini anlatan Mevlana Hazretleri, isteyene bu sırları gösterip anlattığını, isteyen olmayınca da Şems Hazretleri ile ikisinin arasında kalacağını öğrendik.
3.    Tanrı şarabını Şems Hazretlerinin günlük sıkıntıda olanlara da vermesini Mevlana Hazretlerinin istediğini öğrendik.
4.    Tanrı şarabını içen karanlıkta iş yapmaktan çıkıp aydınlıkta bakım, eğitim, öğretim yapacak güce kuvvete ulaştığı öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerini çok özlediğini her an görmek istediğini öğrendik.
6.    Gönülden gönüle konuşma yolu kapalı olunca, kişinin o kişiyi bulup söyleyeceklerini sözle iletmek için yola düşeceğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Şems Hazretlerinin karanlıkta gizlenen sırları aydınlatarak eğittiğini, öğrettiğini, kişileri sıkıntının baskısından kurtardığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar