440.
Senden kaçtığım an, aşkına sataşırım (Rahatsız ederim)
da altı yönden (Ön, arka, sağ, sol, yukarı, aşağı)
de başıma sevdan (Güçlü ve aşırı tutkun, sevgin)
dökülür, saçılır (Gönlümde çok alan açılır).
En
aşağılık yeryüzünden (En aşağı âlem olan yeryüzünden)
yüceldi mi varlıktan (Geçici olanlardan)
soyunurum, fakat vardığım (Ömrüm, hayatım) yokluk
âleminde (Her şeyin dünyaya gelmeden önce tasarlandığı,
hazırlığının yapıldığı yer) de kulağıma gene senin sesin, senin heyheylerin
(Bir toplantı sonunda içilen içki dolu kadehlerin)
gelir.
Her
ses coşkunluklarla (Büyük isteklerle ortaya çıkan
hayranlık ve heyecanlarla), fitnelerle (Karışıklarla,
kargaşalarla) dopdolu;
Öyle
anlarım ki o feryat, senin neyinden (Nefesini içimize üflemenden
oluşan yabancı olanın anlayamayacağı sesler) gelmede.
Gecem,
senin yüzünden gündüz (Aydınlık).
Dudağım,
senin yüzünden kupkuru (Sana susuzluğum) ;
Fakat
gam yemem (Üzülmem), çünkü ırmakların geliyor.
Atlas
göğünün altında aklı başında kimsecikler kalmadı;
Çünkü
önden, arkadan şarapların (Susuzluğumu giderecek temiz
ve helal içecekler) gelmede.
Senin
cevrinden (Eziyetinden, üzgünden), cefandan (Güçlü olmandan dolayı beni kötü duruma sokmandan)
ürkerim, korkarım;
Fakat
cevrin (Eziyetin, üzgün), cefan (Gücün) geldi çattı mı görürüm ki o acı nesne (Kırıcı, üzücü, incitici, dokunaklı kötülük gelse ) de
senin denizinden (Büyüklüğünden) geliyor.
Ey
Tebrizli Tanrı Şems’i, söz, düşünce, güzelim esintilerle esen rüzgâr gibi canı
tazeliyor, çünkü senin ovandan esip gelmede.
Geceleri
aydınlatan Ay, yüzünü örtebilir;
Tutalım
örttü, gizlendi;
Fakat
kokusunu nasıl gizleyebilecek?
Yüzünü
gizlese bile, kokusunu duyurmasa bile gene ruhani (Ruhsal)
hareketlerle varlığına yüz çeşit tanık vardır onun.
O
Ay, kaçarcasına, hırsızlamaca evin ardına geldi amma deli gönül de yüz türlü
dualar etmede.
***
DİVAN-I
KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul
REMZİ KİTABEVİ 93
***
Neler öğrendik;
1. Sevgiliden gelen her söz ve davranışın seven tarafında
kabul edildiğini öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Şems Hazretleri kendini göstermese bile dua edip
kendini seven ve isteyen Tanrı âşıklarıyla beraber olduğunu, varlığını belli
ettiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ