600.
Bir bayrağa benzeyen (Renk ve biçimle özelleştirilmiş)
şu âlem oynar durur;
Senin
gözün ancak bayrağı (Simgeyi, sembolü) görür,
canın, onu hava oynatır sanır.
Fakat
havanın da çaresiz bir varlık olduğunu bilen, Tanrı’dan başka her şeyi yok
bilir.
Ey
Tebrizli Tanrı Şems’i, Tanrı’nın öylesine düzenleri (Oyunları,
hileleri) var ki senin zarın (Kader ile
oynayacak, geleceği için uygulayacak planın) olmadıkça canım, nerden tutacak da bu düzenle
tavla oyununa girişecek (Kazanma amacıyla, zararı
uğrama tehlikesini göze alacak)?
Âşık,
âşığın bulunduğu yana giderken zincirlerden boşanır (Kendisini
bağlayan bağlardan kurtarır).
Deli
(Dengesiz), boyuna döner durur (Karar değiştirir), tedbirleri yırtar (Alınan önlemleri tesirsiz eder), bozar.
Âşığın
o pervasız (Çekinmez, sakınmaz, korkusuz), o
hızlı yürüyüşüne kusur (Bilerek veya bilmeyerek bir işi
gereği gibi yapmama) mu sığar?
Aşkındaki
ateş kusuru (Eksikliği, noksanlığı) da yakar
yandırır, hatayı da.
O
sebepsiz (Bir şeyin olmasına yol açan sebep olmaksızın)
ateş, genci sardı mı ne hale gelir?
Genç
bir tarafta dursun, ihtiyarı (Seçme gücünü) bile
yaksa (Yok etse) ihtiyar (Güçsüz bir halde olsa bile), takva hırkasını yırtar (Allah’tan korkmaktan kurtulur) gider.
Bir
gözde (Hakikati görmeyi engelleyen) kat-kat yüz
perde olsa yaya benzeyen kaşları ok gibi o perdeleri deler geçer.
Her
âşığın gönül kuşu, yumurtasını kırıp dışarı çıktı mı acele ediş pençesiyle geri
bırakışı yırtar gider (Gelişmesiyle kabuğu dar gelen
kuş, kabuğunu parçalar ve kabuğunu bırakarak uçmaya çalışır).
Şu
âlem (Dünya) katrana (Kuvvetli
yapışkana) benzer, herkesin ayağı bu katrana saplanmış kalmıştır, fakat
aşk ateşi geldi mi bu katranı eritiverir.
Tebrizli
Tanrı Şems’i, hem padişahlar padişahıdır, hem bey;
Öylesine
bir bey ki her sabırlının (Acı, yoksulluk, haksızlık
gibi üzücü durumda olanların) gömleğini çeker, yırtar o (Üstünden alır).
***
DİVAN-I
KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul
REMZİ KİTABEVİ 93
***
Neler öğrendik;
1. Gördüğümüz, duyduğumuz, tanık olduğumuz, farklılıklar
gördüğümüz her şeyin Allah’ın oyunu olduğunu öğrendik.
2. Allah’ın oyununu anlamak ve oynamak için Âşık olmak
gerektiğini öğrendik.
3. Şems Hazretlerine tutkulu bir sevgiyle bağlananların
üzerindeki sıkıntılardan kurtularak, Allah’ın hayat oyununu anlayabileceklerini
öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Âşık kişinin LA İLAHE İLLALLAH (İlah yoktur yalnız Allah vardır) sözünün anlayış
durakları:
1. LA FAİLE İLLALLAH (İşi yapan
Allah’tır).
2. LA MEVSUFE İLLALLAH (Bütün
nitelikler, vasıflar, özellikler, keyfiyetler, sıfatlar Allahın’dır).
3. LA MEVCUDE İLLALLAH (Allah’tan
başka var olan yoktur).
*
RAVLİ