1 Aralık 2014 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 1220 İNCİ BEYİT

1220-   Her şekil Ay’dan da güzel, baldan da, şekerden de tatlı;
Yüz binlerce debdebeye çeşit, çeşit bezenip kuşanarak hepsi de benim sevgilime hizmet ediyor.

Hepsi de dervişlerin saltanatına hayran, gökyüzünün suyu, onların deresinde akmada.
Ey gönül, sen de sarhoşça onların mahallesine geldin ya, el çırp artık.

O Ay gibi aydın alınlı güzelin yüzünden yeryüzü, göğe döndü;
Medet (Yardım) edin, şu fitnelerle (Karışıklarla, kargaşalarla, arabozuculuklarla) dolu nakışlardan (Hilelerden) kurtarın bizi ey Müslümanlar.

Ansızın bir koku aldım, belki de sevgilimden geliyor bu koku, belki de o vefalı (Sevgisini sürdüren dostlukla bağlı olan) sarhoş güzelim beni anarak şarap içmede.

Ey canda, gönülde konaklayan dilber, nasıl olur da onun gönlünden çıkarım, beni anmaz;
Her lâhza (An) hasta gönlüme bir macun (İlaç) hazırlamada.

Hele şimdi o coşkunluk yüzünden, o örtülüp gizlenemeyecek coşup köpürüşünden rahmet (Koruma, esirgeme, bağışlama), benim sırlar denizimde Ceyhun (Nehri) gibi çağlayıp akıyor.

Bu söyleyişim, şu sözlerim, hallerime perdedir (Sözlerim esas durumumu gizlemektedir), gül bahçesine benzeyen gönlüm, dikeni benzeyen düşüncemden öylesine utanıp arlanıyor ki.

Nerde benim sevdama lâyık bir nara, bir ses;
Nerde benim nurlarıma benzer bir Güneş yahut Ay?

Bırak şimdi bunu, benim pasımı gidererek zencileri birbirine katmak, kırıp geçirmek için Habeş ülkesine Rum diyarından bir kayser (Başkan) geldi.

Damına çık da seyret, haberi, her lâhza gönül penceresinden gidiyor da ateşlerle beslenen canıma gelip çatıyor.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Derviş topluluğuna katılanın kargaşalardan, karışıklardan, hilelerden kurtulduğunu, Allah’ın yarattığı güzellikleri görür duruma geldiklerini, bu topluluğa gökteki varlıkların hayran olduklarını öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinin Allah’ın tüm güzelliklerini dostluk icabı gönlümüze göstereceğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerini Hazreti Mevlana’nın bir sevgili, bir dost olarak gördüğünü ve tüm yaklaşımlarının bu duyguya göre olduğunu öğrendik.
                         *
İşte böyle yaren,
Allah dostunu sevgili olarak bilme ve ona yakın olmakla kavgalardan, kargaşalardan, karışıklardan, iki yüzlülükten, hilelerden kurtulup Allah’ın sanatının güzelliklerini görebilecek olanaklara sahip olacağımızı öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar