2 Aralık 2014 Salı

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 1230 İNCİ BEYİT

1230-   Onunla buluşmaktan nasıl bahsedeyim.
Güzelliğini nasıl anlatayım?

O dudu kuşları (Söz söyleyen, Allah’tan haber veren), benim şu tuzağıma yaklaşmıyor ki.

Sevgilime, sözlerimin kadrince (Değerince) bakma;
Fikirlerimin gönlünde Musa’nın Turisina’sını (Allah ile Musa Peygamberin konuştuğu yer gibi bil) seyret.

Benim bu uyanık devletim (Büyüklüğüm, makamım), bu gece bu sözlerle uyanıklara, sırlara ait bir remiz (İfade edilmesi güç olanı) söyleyecek, bir işarette bulunacak (Anlamlı izi gösterecek).

O uykusuz fil, geceleyin nasıl oldu da Hindistan’ı rüyasında gördü, şaşıyorum buna;
Leyla sevgilisini aramak için Mecnun’a (Sevdadan dolayı deliye ) dönen gönlüme geldi benim.

Bu gece (Sevdanın coşup taşmasından) gönül selimden suyum, toprağım (Vücudum) yıkılacak, çünkü nehirlerimin çeşmesi gönül olduğundan akıp duruyor.

Kulağıma öylesine haykırdı ki o sesle her zerre sarhoş oldu.
Benim uçan Cafer’imin kanat seslerini duyuyorum, anlıyorum ki uçtukça uçuyor.
(Ca’fer-i Tayyâr: Hazreti Muhammed’in amcalarındandır.
Mote savaşında bayraktardı.
Kolları kesilerek şehit edilmiş ve Muhammed iki kolu yerine iki kanat verildiğini ve cennette uçmakta olduğunu söylediği için “ Tatyar” denilmiştir)

Yarabbi!
Canıma bu dilden başka bir dil ver de birliğini söylerken zünnarım (Dine hizmet etme kararım) çözülmesin.

Gönlümden sabrı, kararı aldın, beni sarhoş ettin, yerlere yıktın;
Nerde bilgim, nerde hilmim (Doğuştan olan huy yumuşaklığım, şiddete tahammülüm, nefsini heyecanlardan koruyan ağırbaşlılığım, sakinliğim) nerde o her şeyi anlayan aklım?

Oğul, ört bunu, o gümüş bedenli güzel duymasın;
Ondan başka ne varsa, can bile olsa ağyardır (Yabancı, başkasıdır) bana.

Ey eşsiz güzelim!
Ey sözle anlatmama imkân bulunmayan!
Ey vasfı (Nitelikleri) söze sığmayan dilberim!
Ey suçlarımı örten, söze bir güzellik ver, şu sözü bir beze (Süsle).
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Şems Hazretleriyle konuşmanın, onun sözlerini dinlemenin gönül aynasında görüntü oluşturduğunu, Allah’ın Musa ile buluşması, söylenen sözler ve Musa Peygamberin sorularına aldığı cevaplar gibi buluşmanın olağan üstü güzelliklere kavuşturacağını öğrendik.
2.    Şems Hazretlerini anlatan sözlerinin ve fikirlerinin çok değerli olduğunu fakat bu sözlerin Hazreti tam ifade etmekten uzak olduğunu öğrendik.
3.    Sevdanın insanın aklını başından aldığını öğrendik.     
                      *                                            
İşte böyle yaren,
Aşırı ve güçlü bir sevgiye tutulan kişinin; bilgisi, doğuştan olan huyu, aklı ne kadar büyük olursa olsun sarhoşluğa tutulacağını, sevdiği neyse ondan çok fazla mutluluk duyan duruma geleceğini öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar