12 Aralık 2014 Cuma

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 1320 İNCİ BEYİT

1320-   Zatım (Mevlana Hazretleri) vehimlere (Söz ve davranışlarım yersiz korkuya, yanlış düşünceye) sığmaz, düşünceler mat olur (Yenik düşer) bende, şaşkınlıktan dolayı biri iki görenden başka nerde benim eşimden, ortağımdan bahseden?

Gerçi misvâke (Diş fırçasına) benzeyen şu sözlerimden dişler arınır (Temizlenir), ağız güzelleşir amma gene de sus, sustuğun zaman kendinden geçiş deryasına daha da fazla gark oluyorsun çünkü.

Ey kokusu yolumda tüten!
Ey âhı bana yoldaş olan, o padişahlar padişahı sevgilimin (Şems Hazretlerinin) aşkıyla renk de hayran oldu bana, koku da.

Canım zerre gibi havaya ağdı (sarktı), çünkü her çeşit ağırlıktan ayrıldı;
Böyleyken ey dört direğimin aslı (1. Açlık. 2. Canla başla oynamak (Ölümüne bağlılık). 3. Alçak gönüllülük. 4. Gurbet.) niçin sensiz olsun, senden ayrı bulursun, niçin?

Sevgilim dün bahçede hem geziyordu, hem de ey yeşillik diyordu, cevrini (Üzüntünü) çeken yüzlercesi var amma bak da gör, bir tane benim gibisi var mı?

Neden dedim bu olayı bana soruyorsun?
Dedi ki:
Benim sorularım kulağa sığmaz, ağza gelmez.

Sormayı bırak amma dedim, bari gizlice anlatmayı bırakma;
Gönlün gizlice anlatışlarından, imalarından, işaretlerinden can da yanar dedi, beden de.

Seferle nasılsın, yolculukla ne âlemdesin dedim.
Ay gibi dedi, parlak, güzel, hoş bakışlı, kendi çevremde oynaya-oynaya gidiyorum.

Kendi çevresinde dönüp dolaşmak hatadır, ancak mile yaraşır bu, çünkü o, vatanında seferdedir, dururken yürümektedir.

O padişahlar padişahından kervanbaşı da sarhoş olmuştur, develer de.
Ey kervanbaşı, sevgilimin diyarından başka bir yerde konaklama.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Birliğe ulaşamamış veya çokluğu kendine amaç edinenler Hazreti Mevlana hakkında konuşamayacağını, düşüncelerle kendisine ulaşılamayacağını, ancak sevgi ile bağlananların konuşabileceğini öğrendik.
2.    Ben ve ben merkezli davranmaktan vazgeçme eylemini gerçekleştirmekle sözlerimizin temizlenip kirlilikten arınacağını öğrendik.
3.    Hazreti Mevlana’ya sevgiyle bağlanıp yoldaş olanların büyük insanların hayranlığını kazandırdığını öğrendik.
4.    Açlığın, canla oynamanın yani ölümüne bağlılığın, alçak gönüllülüğün, gurbetin görünen zorlukları ve faydalarını bilmemiz, bizim de olmasını sağlamamız gerektiğini öğrendik.
5.    Hazreti Mevlana’nın açıkça anlattıkları gibi gizlice anlattığını, işaretler verdiğini ve dolaylı veya kapalı olarak anlattıklarını öğrendik.
                              *                                            
İşte böyle yaren,
Aynı işleri yaparak kendi etrafımızda dolaşmaktan çıkıp sevgilimiz olarak kabul ettiğimiz Hazreti Mevlana’nın bulunduğu yüce yere gitmek için uygunluk oluşturmamız, harekete geçmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar