30 Aralık 2014 Salı

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 1490 İNCİ BEYİT

1490-  Ne şirin (Sevimli, cana yakın, tatlı, hoş) huylusun (İyi sonuçlar veren, tehlikesiz hastalıksın, iyicilsin) ey aşk!
Ne güzel yüzlüsün (Soyluluk ve ahlaki üstünlük düşüncesi uyandıran) ey aşk!
Ne de işret (Hak ile birlikte olmanın verdiği zevki) seversin ey aşk!
Ey eşine, dostuna neşeler (Mutlu olmaktan doğan ve saklanamayan dışa vurulan sevinci ) veren!

Ne güzel, şakayıktaki (Türlü renklerde olan süs bitkisi) renk, senin rengin;
Bütün gerçekler sana karşı şaşırmış, bönleşmiş (Avanak, ahmak), her zerre lutfunu (İyiliğini), ihsanını (Bir şeyler vermeni, bağışlamanı) umarak sana yönelmiş.

Sen olmadıkça bütün pazarlar bozuk-düzen, kârdan kalmış;
Bağ da senin yağmurunu ister, bahçe de, üzüm de, çiçekler de.

Ağaç senden öğrenir oynamayı, terütaze yaprak, seninle ayak vurur yere, senin abıhayat kaynağından içerler de yapraklar da sarhoşluğa koyulurlar, meyveler de.

Bahçe, senden armağan olarak gözü olmayan bir bahar istiyorsa senin güller saçan rüzgârınla yapraklarını döküp saçmak için istiyor.

Işığı Zühal yıldızına (Uğursuzluk, yapıdaki soğukluk ve kuruluk) vuran, onu bile parlatan yıldızın,  gökyüzündeki duran, dolaşan bütün yıldızları görür de onların sönüklüğünden utanır.

Senin neşe bahçelerinde ne de hoş davetçilerin var, sana konak olan can, ekmek yerine neşe yer.

Sınadım bir zaman ben, sensiz bir lezzet bulamıyorum, sonu gelmez tuzun olmadıkça ömrün nerden tadı tuzu olacak?

Sefere gittim, geri geldim (Miraç ettim).
Sona vardım, oradan gene başa döndüm, yeni baştan başladım işe;
Şu can fili, rüyasında senin Hindistan’ı gördü;

Senin Hindistan’ın sarhoşlarının meydanı;
Senin nağmelerinin lezzeti yüzünden kız-oğlan kızlar (Cinsel ilişkiye girmemiş) bile gebe.
                                 ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Aşkın çok değerli olduğunu, insanı değiştirdiğini güzellik ve asillik verdiğini, kötü huyları etkisiz haline getirdiğini öğrendik.
2.    Hazreti Mevlana’nın Peygamberimizin yolunu izleyerek Allah’a kavuştuğunu, oradan geri dönerek aşkın olağan üstü güzelliğini ve bize verdiği faydaları kendisine sevgiyle bağlananlara anlatmak ve yardım etmek için geri döndüğünü öğrendik.
                       *
İşte böyle yaren,
Hazreti Mevlana “ Bir hastalığın olsun, o da aşk olsun” diyerek tüm hastalıklardan, fenalıklardan korunmamız ve sevinç içinde ebedi olarak yaşamamız için sırları bize verdiğini öğrendik, anladık.
                                 *

RAVLİ

Popüler Yayınlar