3 Aralık 2014 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 1 CİLT 1240 İNCİ BEYİT

1240-   Ey bu sofrada beslendiğimiz dudu (Allah’tan haber veren) kuşumuz, keyfiyete (Sevda kuralına) sığmayan şekerden başka bir şey çiğneme:

Ne ayn-dan (Gördüklerinden) bahset, ne arazdan (Rastlantılarından), ne şekilden (Davranış biçiminden) söyle bana, ne eserlerden (Emek sonucu ortaya çıkan ürünlerden).

Canım, gönlüm, küfürden ne kaçar, imandan da, o yana gider.
Ondan başka işim gücüm varsa cehennem kesilir bana o iş güç.

A güzelim, tablam senin şekerlerinle dopdoluyken başkasının davulunu nasıl döverim ey saçının her büklümünde yüzlerce misk olan, yüzlerce güzel koku satana kokular veren sevgilim!

Oğul!
Beni konukla (Gönlünde misafir et, saygı göster, hizmet et);
Budur yiyeceğim, içeceğim;
Budur bağım, bahçem, budur altınım gümüşüm diye ta seher çağına dek bu perdeden çal (Varını yoğunu ortaya çıkar benimle paylaş).

Uyumuş gönlüm uyandı, gece sarhoş olanım ayrıldı;
O bol-bol yağmurla dolu bulutumdan canıma bir şimşektir, çaktı.

Ey gözlerime ibret kesilen (Ders alan), önce gelenlerin de, sonra gelenlerin de ibret (Uyarıcı sonuç almak için bakan) gözleri bu çeşit bir aşk görmedi gitti.

Çok taş oldum, çok inci kesildim, çok inandım, çok kâfir oldum;
Şu çağırışta, şu tekrar-tekrar, çeşit-çeşit hallere girişte gâh ayak oldum, gâh baş.

Bir günceğiz de kendimden geçeyim, iyiye, kötüye boş vereyim, herkesin muhtaç olduğu o ihtiyaçsız Tanrı’nın sıfatlarını söylemeye koyulalım.

Canım bunlardan bir neşe almadı.
Ey yol-yol hâreli (Parlak ve dalgalı gözüken) göğün sahibi!
Ey gül yüzlüm!
Ey benim gül bahçem!
Ey cennetim benim!
Ey çiçeklerim benim!

Bu gece de nedir?
Yüzyıllar geçti de bu ateş sönmedi!
Bu cehennem yatışmadı!
Be utancımdan su kesildim de gene o ateşim sakinleşmedi.
                             ***   
DİVAN-I KEBİR1
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             ***
Neler öğrendik:
1.    Allah’tan haber veren kişiye nerden duydun dendiği zaman “Kuşlar söyledi” diye söylenmesi gibi Allah’tan haber veren kişiye dudu kuşu ile gizleme yapıldığını öğrendik.
2.    Allah’tan haber veren kişiye sevgiliye nasıl davranıyorsak onun gibi davranmak gerektiğini öğrendik.
3.    Allah’tan haber veren bir kişiye hizmet etmemiz gerektiğini, başka işlerle uğraşmamamız gerektiğini öğrendik.
4.    Allah’tan haber veren kişiye yönelen aşkın bir zaman sonra Allah’a yöneldiğini öğrendik.
                      *                                           
İşte böyle yaren,
Allah’tan haber veren kişinin Allah’a olan aşkı kuvvetlendirdiğini, canımızı ateşlendirdiğini, sönmeyen bir ateşli istekle Allah’a kavuşmak isteğini kuvvetlendirdiğini öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar