1 Nisan 2022 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 4500 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


4500. Kadehinle (Gösterdiklerinle) sarhoşum da o yüzden genişlik içindeyim böyle;

Seni seçmişim de o yüzden Tanrı seçmiştir beni.


Ne de töresi güzel bir bağ ki bütün halktan gizli.,

Yeşilliğinde gül gibi elbisemi yırttım ben.


O bağda gönüller (Kalpte oluşan duyguların kaynağını) kapan öylesine yüce boylu bir ağaç var ki (Şems Hazretleri).,

Ağaçtan yaprak dökülür gibi ayaklarına döküldüm-saçıldım.


Susayım, yeter artık.,

Zati o kulağıma söyle dedi de söyledim;

Ört, söyleme deyince de örttüm, söylemiyorum.


Her yan, Tebriz'li Şems'in yüzünden ışıklarla dolmuş.,

Ben de gölge gibi onun peşine düştüm, her yana dolaşmadayım.


O gülen gül, beni dikenle sançsa (Saplasa, batırsa) dayanırım.,

Dudakları cefa ederse dişlerimi sıkar, sabrederim.


Özerlik gibi yoksul gönlümü (Yoksul, muhtaç kalbindeki duygularının kaynağını) ateşlere yaksa ayaklarımı vura-vura oynarım, o yanışa dayanırım.


Çevgene (Golf sopasına) benzeyen saçları, beni uzaklara atsa, böylece secdeler ederek meydana kadar yuvarlanırım.


La’l (Kırmızı renkli kıymetli taş) dağda bulunur, inci acı denizde;

la'li, inciyi elde etmek için onu deler aşarım, bunuysa içer -somururum.


Boş bir ümide kapılayım da yoldan inciyi alayım, Bedahşan la'lini bırakayım.,

Bu, ne olmuştur, ne de olur.

                          ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİNHAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385

                         ***

Neler öğrendik;

  1. Şems Hazretlerinin özelliklerini Mevlana Hazretleri tanıdıkça üstün, iyi, uygun bularak sevgili olarak seçtiğinden Allah’ın da Mevlana Hazretlerini seçtiğini öğrendik.

  2. Halktan gizli seven ve sevilen Allah seçkinlerinin güzelliğin içinde hayretler içinde coşkun davranışlar yapacaklarını öğrendik.

  3. Mevlana Hazretlerinin kalbinde oluşan duygularının kaynağını Şems Hazretlerin kaptığını, bağlı olduğu yaşamdan kendini kurtarıp Şems Hazretlerinin yaşam alanına geçtiğini öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin söyle dediklerini söylediğini, ört üstünü dediği şeylerden konuşmadığını öğrendik.

  5. Şems Hazretlerini kişinin iç âlemini bile aydınlattığından heryerin aydınlık olduğunu öğrendik.

  6. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin her türlü davranışını hoşgörü ile karşıladığını ve sabrettiğini öğrendik.

  7. Mevlana Hazretlerinin duygularını Şems Hazretlerinin yakıp yok etmesi karşısında bu acıya dayanıp Mevlana Hazretlerinin oynayacağını öğrendik.

  8. Mevlana Hazretleri kendisini çevgenle uzaklara atan Şems Hazretlerinden çok saygı göstererek top gibi yuvarlanıp gideceğini öğrendik.

  9. Mevlana Hazretleri değerli olanı elde etmek için her şeyi yapacağını öğrendik.

                          *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretlerinin değerli olanı aldığını, daha değerlisini bulsa bile değerli olanı bırakmadığını öğrendik, anladık.

                         *

RAVLİ

Popüler Yayınlar