31 Mart 2022 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 4490 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


4490. Yeter, sırrımı parmağının ucuyla gösterme, çünkü senin pençende hayli kıvrandım-durdum ben.


Ay'ın ışığı da Tebriz'li Şems'dir, bütün yıldızların ışığı da.,

Onun gamından ağlar inlersem bayram ayına dönerim ben.


O hırsızım ben ki geceleyin duvarı deldim, içeri girdim;

Sandığı açtım da bir inci çaldım.


Haremdeki Zeliha'nın gece çarşafını kaptım;

Fakat Yusuf un yüzünü de görünce ellerimi doğradım.


Birinin sevdası, başıma kasdetti..

O yanda gördüğüm o kişinin elinden hiç baş mı kurtarılır?


Başımı götürmeyeyim, vermeyeyim dedim de başım, amin (Öyle olsun dedi) dedi.,

Gamı, beni kökümden söktü-attı da ondan sonra bittim, geliştim.


Bu ne Ay'dır ki gönüllerde (Kalpte oluşan duyguların kaynağında), canlarda döner-dolaşır;

Ben de onun dönmesi yüzünden gökyüzü gibi çook döndüm.


Tertemiz kardeşlerin camdır o;

Onu arama yüzünden dünyanın bütün tortusunu tuttum, başına çaldım.


Şu dünya kuyusunda bir güzellik Yusuf u gizli;

O yüzden ipe sarılır gibi şu gökyüzüne sarıldım ben.


Hele ey aşk gel;

İki (Mana ve madde) dünyada da sevgilimsin benim;

Bütün halktan kesildin de sana yapıştım.

                         ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİNHAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385

                         ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine çok gereksim duyduğu için yakın olmak isteğiyle çok acı çektiğini, çok üzüldüğünü öğrendik.

  2. Şems Hazretlerinin karanlıkta kalanları aydınlattığını, göz önünde olduğu halde ışıksızlık yüzünden göremeyenlere görüş sağladığını, bütün burçların etkilerini açıkça etkileyecek güçte olduğunu öğrendik.

  3. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin verdiği üzüntünün bile bayram sevinci oluşturacağını öğrendik.

  4. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden aşırdığı eritilip şekil değiştirmeyen, zamanla anlamı değişmeyen mücevher sözleri hırsızlama çaldığını, bize hediye ettiğini öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden gizliliklediklerinin örtüsünü açıp gördüğünü, saklanın sırrın sahibinin daha güzel olduğunu hayretinden ellerini doğradığını öğrendik.

  6. Sevdaya düşenin bu uğurda ölenceye kadar vazgeçmeyeceğini öğrendik.

  7. Aşkın kararlarını aklın değiştiremeyeceğini, değiştirmek isteyen aklın o başı terk edeceğini öğrendik.

  8. Aşkın Üzüntüsü insanı kökten değişime uğratacağını, sanki topraktaki tohum gibi değiştikten sonra bu yereden gelişeceğini, boy atacağını öğrendik.

  9. Şems Hazretlerinin ışığının ışık girememiş kalberde, canlarda aydınlık verdiğin, aklın hakikakti olduğu gibi görme, kabul etme, yaşamına uygulama gücü verdiğini öğrendik.

  10. Şems Hazretlerine Mevlana Hazretleri gibi saygı duyup aşık olanların, görüşlerine arka plandakine, gizlenene, saklanana görüş yeteneği verdiğini, çok zorlu işi kolaylaştırdığını, bunu ortaya çıkartan Mevlana Hazretlerinin çok zahmet çektiğini öğrendik.

  11. Mevlana Hazretleri dünyanın kuyu olduğunu, bu çıkmazda, karanlıkta güzelin olduğunu, onun gibi Allah’a bağlanıp Allah’ın ipine sarılıp gökyüzüne çıkmak gerektiğini öğrendik.

                           *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin özelliklerini tanıyıp gördükçe hayranlığının ve aşkının arttığını, halktan uzaklaşıp Şems Hazretlerine sarıldığını öğrendik, anladık.

                          *

RAVLİ

Popüler Yayınlar