2 Nisan 2022 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 4510 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


4510. Yüzüm, belki yüzkere ciğerimin kanıyla boyanmış atlaslara bürünürdü.,

Yanlışlıkla padişahın elbisesini giysem ne olur ki.


O darmadağan saçların gölgesinde derli, toplu bir hale geliyorum; Artık darmadağınık bir yol tutmak gerekmez bana.


Yol arkadaşlarımın hepsi de gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı) perceresine gitti.,

Yolumu açın da ben de onlara ulaşayım.


Birisi çıkar da Mecnun'un yükünü ben çekerim derse, gönül, ben iki katını çekerim diye içimden nara atar (Haykırır, bağırır).


Yusuf ‘um (Şems, Hazretleri), beni suçsuz olarak zindana korsa Yusuf gibi girerim zindana, çekerim yalnızlık (Kimsesizlik) kahrını (Derin üzüntüsünü, veya acısını).


Gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı), derdinden baş çekerse, can, kahrına (Derin üzüntüsüne, veya acısına) doyarsa can da varsın-gitsin, gönül de;

Gönülsüz (Duygusuz), cansız (Ölü gibi) çekerim derdimi de, kahrını (Derin üzüntüsünü, veya acısını) da.


Senin miskler kokan eteğini gizlice tutar, çekersem miskten, amberden İki (Madde ve mana) dünyaya da dertler yağar, belalar yayılır.


Herşeyden haberi olan güzelimden bir haberdir, geliyor bana;

Şeker gibi dudaklarından bir şekerdir, ulaşıyor bana.


Her solukta, onun gül bahçesinden görülmemiş bir gül koparıyorum;

Her zaman, teru (Çok) taze bir fidandan teru (Çok) taze bir gül geliyor bana.


Şeker mi şekersin;

Şeker mi şeker.,

Ağzımda bir şeker var;

Bir başka şeker geliyor bana.


                         ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİNHAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385

                        ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin örtüsüne bürünmek istediğini öğrendik.

  2. Mevlana Hazretleri sevdiğinin karşısına düzgün bir şekilde çıktığını, yol tuttuğunu öğrendik.

  3. Kalpte oluşan duyguların kaynağı Şems Hazretlerine Mevlana Hazretlerinin arkadaşları gittiğini, kendisinin de gittiğini öğrendik.

  4. Mecnunun aşktan çektiği yükün iki katını Mevlana Hazretlerinin çekmeye kendini hazırladığını öğrendik.

  5. Mevlana Hazretleri aşık olduğunun kendisine kimsesizlik derin üzüntüsü ve acısını verince itirazı, şikayeti olmayacağını, canını, gönlünün gitmesine üzülmeyeceğini öğrendik.

  6. Şems Hazretlerinin herşeyden haberi olduğunu, kensisini sevip bağlananlara şekerler bağışladığını, taze güller gönderdiğini öğrendik.

                          *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretleri aklına, diline, gönlüne, hayaline kendisine sevgili olarak beğendiği Allah dostu Şems Hazretleri gelince kendisinde bir tatlılık oluştuğu öğrendik, anladık.

                          *

RAVLİ

Popüler Yayınlar