30 Mart 2022 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 4480 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


4480. Gönlümüz, bu yelden,(Rüzgârdan) şaşılacak bir koku duydu;

Sözün kısası, bu yelin soluğuyla pek güzel evrâdımız (Her vakit dilde ve ağızda dolaşan sözler) var.


Görünüşte sevgilinin hastasıyız (Aşırı düşkün, tutkun kişiyiz), ;

İç yüzdeyse sevgiliden bitmiş, gelişmişiz.,

Hasılı (Sözün kısası) sarhoşuz;

Çalıp çağırmadayız, neşeliyiz;

Hem de yapımız sağlam mı, sağlam.


Hepimiz de sarhoşuz, yokuz, yıkılmışız dostun yoluna.,

Yokluk (9 kat göğün üstündeki) meyhanesinde varlık düzeni kurmadayız.


Hele sus, dinlen.,

Bir gelinimiz var;

Hepimiz de damadız diye gerdeğe girmeğe hazırlanmış, oturmuşuz.


Yüzünü gördüm göreli halktan gözümü yumdum;

Onun bağışlarıyla sarhoş oldum, can verdim. .


Süleyman'ın mührü için bütün bedenimi mum ettim:

Yumuşatmak için de mumumu, ellerimle ovdum.


Onun tedbirini gördüm, kendi eğri-büğrü bedbirimi (Fena, yaramaz, çirkin varlıkların her birini) firlattım-attım:

Onun ney’i (Üflemeli saz) oldum, onun dudağında feryada başladım.


Elimi o tutmuş, ben körcesine elini aradım.,

Ben elindeyim onun, haberi olmıyanlardan sordum onu.


Saftım (İyi niyetliydim), gönlümde (Kalbimde oluşan duyguların kaynağında) bir şeycikler yoktu;

Ya sarhoştum, ya deli.,

Korka-korka, kendi altınlarımdan kendim çalar-dururdum.

Duvarın yarığından hırsızlar gibi kendi bağıma girdim;

Kendi gül bahçemden, hırsızlar gibi yaseminler devşirdim.

                         ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİNHAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385

                        ***

Neler öğrendik;

  1. Kaynağı belli olmayan güzel kokuyu alan kişinin dua etmeye, güzel sözler söylemeye başlayacağını öğrendik.

  2. Allah yakını sevgiliye dıştan aşırı düşkün ve tutkun olarak algılansa içten ondan gelişip olgunlaşmaya çalıştığımızı, bunu kıskanmasınlar diye sarhoş, neşeli, sağlam yol aldığımızı öğrendik.

  3. Allah dostunun yolunda olanların 9 kat göğü aşıp orada sarhoş olduklarını, yeniden var olmak için kendini yok eden kişilerle beraber olduklarını öğrendik.

  4. Yokluk âlemine çıkan aşıkların hepsi damat gibi güzel gelinle birlikte olmaya benzer güzel duygularla beklediklerini öğrendik.

  5. Allah yakını sevgili güzel yüzünü gösterince başka bir güzele bakılmayacağını, aranmayacağını, insanı sarhoş eden can verdiren güzel olduğunu öğrendik.

  6. Aşıkların Allah dostunun önlemlerini, hazırlıklarını görünce kendi değerlerinden, düşüncelerinden, planlarından vazgeçtiğini, onun yapısına uygun davranıp sözler söylediğini öğrendik.

  7. Allah dostunun aşığının elinden tuttuğu halde aşığın saflığından veya sarhoşluğundan Allah dostunun ilgilenmesini beklediğini öğrendik.

                          *

İşte böyle yaren;

Allah dostu bizi korusa, gözetlese, yardımcı olsa da kendi kendimizin birikimimizi kullanacağımızı, kendi çalışmamızın ürününü alacağımızı, kendimizi tamamen Allah dostuna yük olacak veya büyük beklentiler içine girmememiz gerektiğini öğrendik, anladık.

                         *

RAVLİ

Popüler Yayınlar