20 Mart 2022 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 4380 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri kendisini anlatıyor)


4380. Her solukta dudaklarımdan (Mevlana Hazretlerinin öpücüğünü) korsan sarhoş olur-gidersin;

İstersen sına (Değerimi anlamak, gerekli niteliği taşıyıp taşımadığımı bulmak için yokla, dene) da gör, üzüm şarabından da aşağı değilim ya.


Sakıy (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), beni boğazıma dek suya daldır;

Çünkü düşünce arıya (Sokup acıtana) benziyor, bense çırcıplağım.


Geceleyin uyku vakti şu hırkadan soyunurum;

Sabahleyin uyanınca gene o hırkayla haşroluyorum (Yeniden diriliyorum).


Hadi, Deccal (Yalancı ve kötü yaratılışlı) geldi, aç Mesih'in (Elini sürdüğü hastayı iyileştiren kurtarıcının) yolunu;

Hadi, kıyamet günü geldi-çattı, çal sûrumu (Kıyamet borumu).


Aklın, aklı başındaysa ciğerini kan et.,

Gönlüm (Kalpte oluşan duygularının kaynağı) paramparça değilse satırı al, parala.


Şarap (Tanrı şarabı), beni boş yere yele vermeye (Savurmaya, boşuna harcamaya), sakıy (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan) de yapılı bedenimi yıkmaya geldi.


Gece-gündüz doluyum;

Görsen kadeh dersin bana.,

Sıçrayıp kalkmışım, kemer olmadığı halde belimi bağlamış, sıkmışım; Görsen karınca dersin bana.


Sağrak (Büyük kadeh), beni iyileştir diye küpün yanına gelmiş.,

Küp de hastayım ben diye başını tutmuş.


Biz, bütün perdeleri yırtmışız, şarap aramadayız.,

Şarapsa küpün dibine oturmuş, ben örtünmüşüm, ırz (Başkaları tarafından dokunulmaması ve saygı gösterilmesi gereken, cinsel ve ahlak kurallarına bağlılık) ehliyim (Ustasıyım, namusluyum) diyor.

                          ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİNHAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385

                        ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretlerinin öpücük kondurduğu kişiyi sarhoş edecek kadar etkili olduğunu öğrendik.

  2. Mevlana düşünceden şikayetçi olduğunu, Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan kişi ve sözler söyleyen, nurlar saçan kişi ile birlikte olmak istediğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretlerinin uyuduğu vakit dünyanın üstüne giydirdiği kurallardan kurtulduğunu, sabahleyin uyanınca da uyumadan önceki halini devam ettirdiğini öğrendik.

  4. Aklı başında kişinin dünya bağlarından kurtulmak için hem aklını hem de duygularını paramparça etmesi gerektiğini öğrendik.

  5. Mevlana Hazretlerinin insanı sarhoş eden sırlarla dolu olduğunu, fakat kendini küçük gösterdiğini, küçülttüğünü öğrendik.

  6. Bu sırlar dünyasında Tanrı şarabının da, küpün de, kadehin de sarhoş olduğunu, ayıklığın olmadığını öğrendik.

                          *

İşte böyle yaren;

Tanrı şarabının saklandığını, Mevlana Hazretlerinin aradığını, bulduğunu, üstünü kapattığını, usta bir sır saklayıcı olduğunu öğrendik, anladık.

                       *

RAVLİ

Popüler Yayınlar