31 Mayıs 2021 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1950 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretler aşkı anlatıyor)

1950. Tanrı aşka, “Senin güzelliğin olmasaydı varlık aynasını korur muydum ben” demiştir.

Meyve sonradan çıkar, ağaç önceden vardır ama meyve, mertebe (Rütbesi) bakımından ağaçtan öncedir.

Niceye bir anlatıp duracaksın; 
Canın için olsun, daha fazla söyleme... 
Gönül (Kalpte oluşan duyguların kaynağı), senin dilinden dertlere düşüyor, tasalara batıyor.

Yalnızlığa dalan erler kaçmışlar susuz mezelerini döküp saçmışlar... Çünkü susmak, sarhoşa adam-akıllı bir güçtür, bir dayançtır.

Bülbüllerin şakıması (Ötmesi), aşıklara ilaçtır ama sus da aşk, sana bundan daha başka bir güç-kuvvet versin.
Evlerinin yolu nerde ey benim dayancım, ey benim efendim? 
Onlara kavuşma, onlarla buluşma yolunu göster bana; 
Uzak kala-kala yandım, eridim.

A güzelim, gece yarısı, inadına peçeni (Yüze örtülen ince siyah örtünü) örttün, yüzünü gizledin de geldin:
Bütün o güzelliğe, bütün o iyiliğe kötülük, hiç yaraşmıyor.

A benim yiğidim, size canımı feda ettim; 
Bir ümide düştüm de geldim; 
Hasetçinin (Kıskancın) sözü, bütün ip uçlarımı kesti-gitti.

Padişahların da canısın, perde açan kapıcıların da; 
Arayanların gözüsün, mumusun (Şems Hazretleri) sen; 
Sensiz candan da oldum, yerden de... 
Kucağımdan (Açık kollarla göğüs arasına sığabilen miktarda olan) nerelere gittin sen?

Dostum, sevincim, bahtım-devletim, her kutluluğumun ıssı.. 
Fakat bütün cefalarınla bundan (Güçlü kişiliğinle yasalara ve vicdana aykırı olarak uğrattığın kötü durumdan) da daha güzeldin sen.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN  
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
Allah’ın yarattığı aşkın güzelliğini görünür ve bilinir hale getirdiğini öğrendik.

Aşkın Allah’ın bir meyvesi olduğunu öğrendik.

Mevlana Hazretleri bu yaratılan aşkı anlatmakla sıkıntılara düştüğünü fakat aşkın sarhoşluğunun suskun durmasını engellediğini öğrendik.

Mevlana Hazretlerine Aşk dünyasını öğreten Şems Hazretlerinin Konya’dan habersiz ayrılıp gitmesine hazretin çok üzüldüğünü, özlem çektiğini öğrendik.

Mevlana Hazretlerinin bize aşkı öğretmek için canını feda ettiğini, kıskançların zara verdiğini öğrendik.

Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerinin dostu, sevinci, kaderi, kutluluğu, mutluluğun sıcaklığı olduğunu, eziyet çektirmesinin bile güzel olduğunu öğrendik.
                             *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin padişahların da padişahın yanına girmeye izin verenlerin de canı, arayışta olanların ışığı olduğunu, Mevlana Hazretlerinin yalnızlığını gideren, en yakın dostu olduğunu öğrendik. 
                            *
RAVLİ

Popüler Yayınlar