4 Mayıs 2021 Salı

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1680 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1680. Ölü bile seni görse anlar ki sarhoşsun; 
Ne kadar gizliyebileceksin? 
Şarap, gizlediğini yayar, ortaya döker.

Benim feryatlarla dolu gönlümden kebap kokusu geliyor; 
Senin soluğundan, senin feryadından da şarap kokusu duyuluyor.

Tanrı için olsun, gel, söyle: 
Yahut da beni bırak, sana vekil olayım da dilinden iki çift söz söyleyeyim.

Sonu olmayan güzelliğinin bir zerreciğini gösterdin; 
Bütün güzellerin güzellikleri mat (Oyunda yenilmiş) oldu, hepsinin güzelliklerini kesada (Alış verişte durgunluğa) verdin, gitti.

Gene benim gözüm, kimseciklerin görmediğini gördü; 
Gene benim pirim, senin yüzünden kendinden geçmiş, sarhoş blr halde çıkageldi.

Her solukta bana, aklın nerede, ne oldu sana diyorsun., 
Senin sınamalarınla, senin derdinle kulunda akıl kalmadı ki.

Her seher çağı, kış bulutu gibi kapına gözyaşı yağmuru yağdırmadayım; 
Sonra da yenimle eşiğine silmede, o eşiği gözyaşlarımdan arıtmadayım.

Doğuya da gitsem, batıya da gitsem, göğe de ağsam senin izini bulmadıkça
yaşayıştan bir iz bile yok bende.
Bir ülkenin zahidiydim (Dinin yasak ettiğ şeylerden sakınıp buyurduklarını yerine getiren biriydim), bir minberin (Müslümanlara vaaz ve nasihat edilen camide yüksekçe bir yerin) sahibi.. 
Gönül kazası beni, ellerini çırpar bir aşık etti sana.

Tanrı hakkiycin şu dünyadakilerin şarabını içmemişim; 
Fakat gene de adamakıllı sarhoş oluyorum da başka bir zanna düşeceğinden korkuyorum.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN  
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
Sarhoşlukta kişinin gizlediğinin ortaya çıktığını öğrendik.

Mevlana Hazretlerinin özlemden ciğerinin yandığını, Şems Hazretlerinin de Tanrı içtiği şarabı kokusu geldiğini öğrendik.

Şems Hazretleri güzelliğinden çok azını gösterdiğini, güzelim diyenlerin bu oyunda yenildiklerini öğrendik.

Mevlana Hazretleri, Şems Hazretlerinde olup da kimseciklerin göremediğini gördüğünü, Şems Hazretlerinin insanı kendinden geçirecek özellikleri sahip olduğunu öğrendik.

Mevlana Hazretleri duaların kabul edildiği seher çağında gözyaşı döküp Şems Hazretlerinin ayak basacağı yerleri gözyaşıyla parlattığını öğrendik.

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini çok sevdiğinden yaşayışının amacının onu bulmak ve görmek olduğunu öğrendik.

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini tanımadan önce vaaz ve nasihat eden, Allah’ın emirlerini bildiren biri olduğunu, aşık olunca alkış tutan bir adama döndüğünü öğrendik.
                   *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin dünyada yapılan şaraplardan hiç içmediğini, aşkın sunduğu sarhoşluğu anlatamamaktan başkasının gizli şarap içiyor sanısından korktuğunu öğrendik, anladık. 
                            *
RAVLİ

Popüler Yayınlar