2 Mayıs 2021 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1660 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1660. Tuzağın, avının gözüne yem gösterdi., 
Aşkın, can mahallesinin kapısınadek bütün evi kapladı.

Sözün yarısı söylendi, yarısını da sus, söyleme; 
Can padişahı, söyleyeceğin sözü herkese yayar, duyurur.

Utangaç yüzün, utangaçlığımı giderdi benim; 
Acılığın, kavgacılığın, sonunda sınanmalara düşürdü beni, kötülükler yurt oldu bana.

Ay, senin kapına diktiğin bir kul; 
Kapında yalvarıp duruyor; 
A izi güzel padişahım;
Bir soluk olsun noolur (Ne olur), gel de görün bana diyor.

Senin yolunda en aşağılık bir çöpüm, uzak yoldan geliyorum., 
Ey gönlüm elinde olan; 
Hikayemi dinle benim.

Göğün çevresinde dönmedeyim, kimi dolmadayım, kimi boşalmada., Çünkü ey benim gönlüm, ey benim canım, canımdan huzuru. kararı sen aldın.

Çevrende dönüyorum ama çevren nerde ki? 
A kapısı, bana aman (Yardım, iyilik) kapısı olan, kapının çevresinde yelip yortuyorum (Dolaşıyorum) ben.

Göbeğimi aşk kesti; 
Tavafım (Kutsal bir yeri ziyaret etme), çevrende dolaşmak., 
Sözüm de sana karşı bir tercüman ancak, lafım da.

Kimi zaman tamamiyle lal (Kırmızı değerli taş) oluyorum, kimi zamansa nal (Yük hayvanlarının tırnaklarına çakılan ayağın şekline uygun demir parçası)., 
Bir kere daha madenime (Çok değerli şeyleri kapsayan kaynak) gel de keremini (Soyluluğunu, ululuğunu, büyüklüğünü, asaletini) söyleyeyim senin.

Bana, niceye (Ne kadar) bir, ne vaktedek (Zamana kadar) söze doymayacaksın dedi; 
Doymuyorum, çünkü şu akıp giden sözüm, senin bulunduğun yere gidiyor.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN  
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
Aşkta tuzak kurmakla ve tuzağa can konarak, canın kokusunun yayılması ile av yapılacağını öğrendik.

Mevlana Hazretleri Aşkta sözün yarısının söylendiğini, yarısını da söylemediğini, aşkın candan gelen sözleri herkese yayacağını öğrendik.

Şems Hazretlerinin utangaç yüzü olduğunu, Mevlana Hazretlerinin utangaçlığını giderdiğini, acılığın, kavgacılığın değeri anlamak, gerekli niteliği taşıyıp taşımadığını bulmak için olduğunu öğrendik.

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini çok özlediğini, görmek istediğini öğrendik.

Mevlana Hazretlerinin içinde gök cisimlerinin hareket ettiği sonsuz boşluğun etrafında döndüğünü, gönlünün, canının sultanı Şems Hazretlerini aradığını öğrendik.

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin etrafında dolaştığını, yardım etmesini istediğini öğrendik.

Mevlana Hazretleri doğuştan aşık olduğunu, sevdiğinin çevresinde dolaşmak, söz ile göze görünen olayın, durumun veya biçimin anlamını dile getirdiğini öğrendik.    
                   *
İşte böyle yaren;
Sevgiliye ulaştığı bilinen söze hiçbir zaman doyulmayacağını, söyleneceğini, susulmayacağını Mevlana Hazretlerinden öğrendik, anladık.
                            *
RAVLİ


Popüler Yayınlar