8 Mayıs 2021 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1720 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1720. Altın arpa ölçeği bile define olurken, toprakta kaybolmazken elbette can ölçeği de onun haznesine (Toplandığı, biriktiği), onun definesine (Saklanmış değerli şeylerin içine ) varırsa hazne olur, define kesilir.

Sözü bu kadarla mı bitireyim, yoksa daha da sıktıkça sıkayım mı? Buyruk senin ey güzel huylu padişahım (Şems Hazretleri) benim, ben kimim ki?

Havana (Görünüşüne, davranışına, sözüne, özelliklerine) düşmüşüm (Birlikte yaşamak, çalışmak, birlikte olmak için), yollardayım ama canına and (Yemin) olsun, yolculuğumdan haberim bile yok.. 
Canına and olsun ki bu yolculuğum, pek kutlu oldu.

O (Hizmet etmek) kemeri kuşandın, kızıl kaftanlara büründün; 
Fakat o arada o kemer yüzünden de beni ağlar-inler bir hale soktun-gitti.

Ay gibi doğdun, Aylara da Ay kesildin sen; 
O Ay yüzünden yeni Ay gibi arık (Zayıf, güçsüz) bir hale geldim ben.

Kurum (Kendini büyük ve önemli göterme davranışı, büyüklenme, gösteriş, azamet) da senin hayalin, senin yüzünün, güzelliğinin aynası, yaşım da... 
Canına and olsun ki gönül yanışıyla dudaklarım kupkuru, gözlerim yaş içinde.

O yumulmuş la'l dudaklarını açtın, şeker dengini (Yükünü) ortaya döktün ya; 
O zamandan beri kanadı kırık sinek gibi senin şekerine düştüm and olsun canma.

Tuzak (Güç ve tehlikeli bir duruma düşmek), daima kolun-kanadın afetidir (Yıkım oluşturur)  ama and olsun canına, senin tuzağına düşünce kolum-kanadım kurtuluyor benim.

Her seherin ışığı, Şemseddin'in Tebriz'indedir; 
Canma and olsun ki ben, sehere (Sabahın güneş doğmadan önceki zamanına) benziyorum, boyuna güneşi beklemedeyim.

Her solukta beni öylece ona doğru çeken ne? 
Amber değil, misk değil; 
Onun kokusu, onun kokusu.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN  
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
Kişi ne değerde olursa olsun girdiği, yer aldığı, hizmet ettiği yüce toplulukla birlikte değer kazanacağını ve anılacağını öğrendik.

Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin davranış biçimini beğenip bu yolda yolculuğa başladığını, bu yolculuğun kutlu bir yolculuk olduğunu öğrendik.

Şems Hazretlerinin aşk öğretisinde kendini adayan görevli olarak hizmet etmeye başladığını,  Mevlana Hazretlerini aşık haline sokup gittiğini öğrendik.

Şems Hazretlerinin karanlıkta kalmış, hareketsiz kalmış inançlı kişilere ışık olup yol gösterdiğini, sır verdiğini, kördüğüm olmuş sorunlarına çözüm getirdiğini öğrendik.

Şems Hazretlerinin kendini büyük ve önemli gösterme davranışı olduğunu öğrendik.

Şems Hazretlerinin sözlerinin şeker gibi ağıza tat veren sözler olduğunu, Mevlana Hazretlerinin çok sevip beğendiğini öğrendik.

Şems Hazretlerinin aşk tuzağına düşenlerin bazı alışagelen hareketleri yapamayacak hale gelseler bile daha güçlü işler yapacak duruma geleceklerini öğrendik.
                             *
İşte böyle yaren;
Bulunduğumuz yere vuran ilk ışıkların dinin güneşi Şems Hazretlerinin ışığı olduğunu, insanı dirilten, gençleştiren güzel kokunun Şems Hazretlerinden geldiğini Mevlana Hazretlerinin sözlerinden öğrendik, anladık.
                            *
RAVLİ
 

Popüler Yayınlar