28 Mayıs 2021 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 1920 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1920. Cana canlar katan sevinç şarabını (Tanrı şarabını) gökten sun da yelesi, kuyruğu kızıl sarı ata benzeyen şarap derdi, gamı (Üzüntüyü) cezalandırsın, yok etsin-gitsin.

Akıl senin mezenle bağlardan kurtulur, gizli ilin bilgisini bulur; 
Biliş, görüş, anlayış ıssı (Sıcaklığı) olur.

Senin kadehin (Açıkça gördüklerin) gönüle (Kalpte oluşan duyguların kaynağına) benzer; 
Başta, göğüste parıl-parıl parlar senin sarhoşunda tecrübe mi (Deneyim, deney, görgü mü) azalır, başarı mı?

İçecek bir kadeh bulan el hırstan da kesilir, kazanç ümidinden de... 
O neşeyi bulan baş, bir işe baş olmayı nerden isteyecek?

Ağın, balığımı bir zaman çileye soktu; 
Tuzağın akbabama gamla riyazât çektirdi (Üzüntüyle açlıkla).

Katre (Damla), senin lütfunla (Önem verilen, sayılan birinden gelen iyilik ve yardım) ne şaşılacak bir hale döndü; 
Gönlü temiz, arı-duru, heryana yayılır, her şeyi kaplar bir hal (Tavır) aldı.

Huyu hırstan ibaret nekes (Pinti), mala-mülke, dedi-koduya aşık nefis, rahmet definenle iki dünyaya (Dünya ve ahret kazanımına) da aldırış etmez oldu.

A padişahım, seni ziyarete gelmeyiş, eşekliktendir (Anlayışsızlık ve kaba davranıştandır), eşeksizlikten (Vasıta olmayışından) değil; 
Çünkü haccın, boyuna bedavadır, hem de orada aşılacak yol bile yok.

Kendine gel a gönül, zahmet çekmeye gücüm-kuvvetim yok deme; Kendi saçma-sapanlığından geç; 
Gücü-kuvvete lüzum yok.

Herkesin zahmetini bol-bol çekiyorsun, da defineye (Gizlenmiş değerler), hazineye (Korunmuş değerler)gelince gücüm-kuvvetim yok diyorsun, bu nedir? 
Nekeslik (Cimrilik), aşağılık ancak.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN  
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
Şems Hazretlerinin sunduğu Tanrı şarabının içenin üzüntülerden kurtulacağını, aklının bağlardan kurtulacağını, gizlenmiş bir işin özelliklerini, işleyişini en ince ayrıntılarına kadar öğrenmek yolunu, bilgili ve bilinçli olmayı, görüşünü güçlendireceğini, anlayışını artıracağını öğrendik.

Şems Hazretlerinin işaret edip gösterdiklerinin içimizde parlaklık oluşturacağını, zara görmeden tecrübe sahibi olup başarı kazanan duruma geleceğimizi öğrendik.

Şems Hazretlerinin ikramından alan kişinin neşeleneceğini, hırsı sona ereceğini, kazanmak ümidine düşüp zaman kaybetmeyeceğini, bir yere başkan olmak isteğine düşmeyeceğini öğrendik.
Kendisi bir damla olanın Şems Hazretlerinin iyilik ve yardımıyla şaşılacak bir duruma döneceğini, temiz gönlüyle heryana etki edecek duruma geleceğini öğrendik.

Şems Hazretlerinin iyiliğine, yardımına uğrayan kişinin isteklerinin peşinden koşmayı bırakacağını, mal-mülk derdinden kurtulacağını, dedi-kodudan uzaklaşacağını, dünyalık ve ahretlik işlere önem vermez duruma geleceğini öğrendik.

Şems Hazretlerini ziyaretin paralı olmadığını, öğretiden, yardım etmekten, yapılan iyiliğin  karşılığı istenmediğini öğrendik.

Aşk yolunun zahmeti kişinin gücüne göre olduğunu, ek güç gerekmediğini, güce kuvvete lüzum olmadığını öğrendik.
                             *
İşte böyle yaren;
Herkesin zahmetini çeken kişinin aşk hazinesinin, definesinin zahmetini gözünde büyütmesinin  aşağılık cimri bir davranış olduğunu bilmesi gerektiğini öğrendik, anladık.
                            *
RAVLİ

Popüler Yayınlar