4 Ocak 2021 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 7. CİLT 480 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
480. İpekböceği yaprak yerse koza olur;
Biz de aşk kozasıyız, dünyanın dalı, yaprağı yok bizde.
 
Biz, hiç kalmadığımız vakit biziz;
Ayak yok olunca koşup giden kamış kesiliriz.
 
Ağzımı yumdum;
Gazelin kalan kısmını ağzımızı kapadığımız zaman söyleyeceğiz.
 
Canım, sırlar gösteren ayna kesilince (Ayna gibi olunca, aynaya benzediğinde, aynaya döndüğünde) söylememeye gücüm yeter ama bilmemeye gücüm yetmez ki.
 
Bundan kaçtım, candan çekiniyorum;
Fakat and olsun ki ne bundanım (Beğendiği-seçtiği kişiden farklıyım) ben, ne ondan (Beğenmediği kişiden de farklıyım).
 
*A benden bir koku almak isteyen, ölmek şart (“Ölüp gelip çatmadan evvel, şehvani ve nefsani hislerimizi terk etmek suretiyle bir nevi ölünüz” hadisi şerifinin hakikatini öğrenip yaşamalıyız).
Diriyken bakma bana;
Gördüğün gibi değilim ben.
 
Eğriliğime bakma, şu doğru söze bak;
Ben yay gibiyim ama sözüm oktur.
 
Şu baş, tepemde bir kabak sanki
Şu hırka da bedenim...
Bu dünya pazarında kime benziyorum ben, kime benziyorum?
 
Bir de başınım üstündeki kabak, şarapla dopdolu...
Baş aşağı çeviririm onu, fakat damlamam ondan ben.
 
Ondan ben bir damlasam da, Tanrı’nın gücüne-kuvvetine bak ki, o katreyle (Küçük damlayla) denizden inciler (Şekli değişmeyen mücevher kişileri ortaya çıkarırım) devşiririm (Toplar, dağınıklığını giderir, birliği sağlar, düzgün duruma getiririm) ben.
                    ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerini çok sevip bağlanan, dostluğunu devam ettiren kişinin üzüntü kendisine geldiğini bunu sevince çevirip neşe örtüsü haline getirdiğini öğrendik.
2.    Âşık kişi dünya bağlarından kurtulduğu kadar hızlı hareket eden kişi olacağını bildiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin canının sırlar gösteren ayna olduğunu, sırları görerek bilerek söylediğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin farklı olduğunu, başkalarıyla benzetme yapılmaması gerektiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin güzel kokusunu almak, hakikatini ulaşmak için dünyaya bağlayan şehvet ve nefsin zorlayıcı etkisinden öncelikle kurtulmak gerektiğini öğrendik.
6.    Mevlana hazretlerinin sırlar taşıyan sözlerini önem göstermemiz, düzgün olmayan davranışlara bakmamamız gerektiğini öğrendik.
7.    Mevlana Hazretlerinin dünyada bir benzerinin olmadığını öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Allah’ın Mevlana Hazretlerine verdiği güçle; derinlerde kalmış mücevher olmaya uygun kişileri bulup olgunluğa ulaştırdığını öğrendik, anladık.
                     *
RAVLİ 

Popüler Yayınlar