1 Ocak 2021 Cuma

DİVAN-I KEBİR 7. CİLT 450 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
450. Bıldır (Geçen yıl) korkuyla ümitten iki kanadım vardı;
Bugünse bir hale geldim ki kanat nedir, uçuş ne;
Bıldır (Geçen yıl) nerde?
Farkında bile değilim.
 
Şikâyetim, altına dönmüş (Altın rengi olmuş) yüzümdendi;
Altında feryadın farkında değilim de şikâyetten de kurtuldum-gitti.
 
Âşık kişi, dünya işlerine karşı kör olur, fakat benim gibi değil gene de; Çünkü ben ne sağırın-körün farkındayım, ne işin-gücün farkında.
 
Diyordu ki:
Benim eteği bulaşmış elbisemi tel-tel yırtın gitsin;
Çünkü sarhoşluktan
Suç nedir, sevap ne;
Haberim yok.
 
Cenge (Telli çalgı) benziyorum;
Çıkardığım nağmelerden haberim yok;
Sırlar söylemedeyim;
Fakat sırlar da nedir, bilmiyorum ki.
 
Tıpkı terazi gibiyim hani;
Pazarları düzüp koşmadayım;
Fakat pazar nedir, bilmem.
 
Kalem gibi aşkın parmakları arasında kendimden geçmişim ona uymuşum;
Tomarlar yazıyorum da tomar nedir, bilmiyorum.
 
Sakıy (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan kişi), canım, aşkın peşime düşmüş, gidip duruyor;
Fakat senin usancından da dilim tutulmuş.
 
İçip neşelenmeye, zevk alıp safa (Gönül rahatlığı, rahatlık içinde kaygısız ve sakin hayat) sürmeye ok gibi uçuyorum;
Dostum, cefalarla (Gücünle yasaya veya vicdana aykırı olarak kötü duruma uğratma) yayımı kırma benim.
 
Kapında çadır gibi bir ayaküstünde durayım;
Sevgili, çadır kurduğun yere götür, çadır gibi dik beni.
                    ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri evvelki yılda kendini etkileyen ümit ve korkunun tesirinden kurtulduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri yüzünün renginden şikâyetçi iken şimdi yüzünün rengine aldırmadığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerine göre âşık kişinin dünya işlerine kör ve sağır olması gerektiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri söylediği sözlerin farkında olmadığını, ilahi iradenin söylettiklerini söylediğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri insanlara ölçüleri gösterdiği halde kendi ölçüsünün farkında olmadığını öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri sayısız sözler söylediğini, bu sözlerin azlığıyla çokluğuyla ilgilenmediğini öğrendik.
7.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri için söylediği övgü ve sevinç içeren sözleri söyleyemez olduğunu öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin yanına gitmeyi, onunla beraber olmayı, bu beraberlikte hiç ses çıkarmadan ve hareket etmeden durmaya da razı olduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAVLİ 

Popüler Yayınlar