31 Ağustos 2020 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 3220 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Yokluk makamını anlatıyor)

3220. Değersiz bir demirdim ben;
Sen cila vurdun, ayna ettin beni.

* Yokluk tufanından sen satın aldın beni;
Hem Nuh’sun sen, hem gemi, hem de Cudi dağı.

A gönül, ödağacı gibi yandıysan koku ver;
Yook, yanmadıysan, hamsan şimdi yan-yakıl, çünkü ödağacısın sen.

* Baht (Gelecekteki olayları kaçınılmaz bir biçimde belirleyen ilahi iradenin insan ve toplum için çizdiği yaşayış biçimi), ikbal (açıklığı ile yüksek makama, duruma erişmiş olma durumu Baht) gölgesinde (Korunması içinde) yattım, uyudum:
Beş duygudan (Dokunma, görme, işitme, koklama, tat alma duyularından) dışarı, yolumu sen açtın benim.

O yolda kanatsız, ayaksız, başsız, bir anda doğuya, batıya gidiliverir.

O yolda dileyiş, isteyiş dikeni yoktur;
Orada ne Hıristiyanlık vardır, ne Yahudilik.

Gök kubbe ülkesinin dışında can, körlükten de kurtulur, sağırlıktan da.

Ne ağlıyorsun?
Gülenlerin yanma git;
Ne duruyorsun?
Evvelce bulunduğun yere git.

Bu balda yüz çeşit yara var;
Bir bak da gör, çıbandan başka ne kazandın bu baldan?

Oruç ayı (Ramazan ayı), kutluluk elbiselerini giyinmiş, çıkageldi;
Hasetçinin (Kıskançların) inadına kalk, karşıla, selam ver.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Allah’ın Mevlana Hazretlerinin yokluk makamından varlık makamına getirdiğini, yokluktan Nuh gibi gemisi ile kurtardığını,  varlıkla donattığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri kaderine kısmetine razı olduğunu, bu razılık ile daha yüksek makama iletildiğini öğrendik.
3.    Yer yüzü ve gökten daha ilerisinde dileyişin, isteyişin dinin, din kurallarının olmadığı, kanatsız ayaksız, başsız oruçla gidilecek yer olduğunu, evvelce bulunduğumuz, ağlamanın olmadığı, gülenlerin olduğu yere gitmemiz gerektiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Orucun değerini bilmemiz, Ramazan ayını hasretle karşılayıp gerekenleri yapmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar