20 Ağustos 2020 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 3100 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin ayrılışını anlatıyor)

310 0. Ağlaya-inleye o yola koyulunca sen gökyüzü ağladı, Ay, yüzünü yırttı.

Gönlüm kan kesildi:
Ne bileyim de ne sorayım?
Sen söyle, bari uyanık mı gittin?

Mademki gittin, tertemiz erlerin sohbetini mi seçtin;
Yoksa mahrum mu kaldın, inkâr ederek mi gittin?

Ne oldu o tatlı-tatlı cevapların?
Sustun, söz söylemekten vazgeçtin.

Bu ne biçim dağdır, bu ne biçim hasret?
Ansızın tuttun, yolcular gibi yola düştün, gittin.

Nereye gittin ki izinin tozu bile belirmiyor;
Bu sefer gittiğin yol, ne de kanlarla dolu bir yol.

Yaratılıştan gevşek, sünepe (Kılıksız ve uyuşuk, sümsük, pısırık, miskin) olan kişi, kimsenin sağlığını, hoşluğunu istemez.

Hasetçilere (Kıskanç, günücüye) kaptırma eteğini:
Onlar aşağılara çekerler seni.

Bütün varlık âleminde, haset (Kıskançlık) gibi, adamın hem kendine, hem başkalarına en fazla ziyan veren bir şey yoktur.

Kendine gel:
Hasetçilerin (Kıskançların) gönüllerini de kır, tuzaklarını da:
Yoksa kendi bahtının belini kırarsın (Şansını, talihini kapatırsın).
                        ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin ani gitmesi ile hem yüzünü görmekten, sözlerini dinlemekten, sorularına cevap alamamaktan Mevlana Hazretlerinin üzüldüğünü öğrendik.
2.    Yaratılıştan gevşek, sünepe (Kılıksız ve uyuşuk, sümsük, pısırık, miskin) olan kişi kardeşimiz, çocuğumuz olsa bile sağlıklı olmamızı hoş olmamızı istemeyeceğini bilmemiz uyanık ve hazırlıklı olmamız gerektiğini öğrendik.
3.    Kıskançlık kişinin kendisi yükselemediği için en yakın çevresindekiler dâhil herkesin değerini düşürmeye çalışacağını öğrendik.
4.    Kıskanç kişinin bir başkasının üstünlüğüne ya da etkisine dayanamayacağını öğrendik.
5.    Kıskançlığın bilgisizlikle doymazlığın toplamından meydana geldiğini öğrendik.
6.    Kıskançlığın korunmak ve sürdürülmek dileğe bağlı olan bir çeşit korku olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Kıskanç olanın gönlünün isteklerle kirlendiğini, hakka ve Hakkın tavsiye ettiği iyiliğe yönelmekten kaçındığı için gönüllerini kırmak gerektiğini, kurdukları tuzakları param parça etmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar