30 Ağustos 2020 Pazar

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 3210 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Hazreti Ali’yi anlatıyor)

3210. Söyle a gül, şunu-bunu dalayan (Rahatsız eden) kuru bir diken değil miydin?
Kimden eriştin bu lütfa (Önem verilen, sayılan birinden gelen iyilik ve yardıma kavuştun)?

Sen de göz, toprak cinsindendin, en (Üstün derecede) ne görürüm ki demiştin;
Fakat görüyorsun işte.

Sende ayak, durduğun yerde kalakalmıştın;
Koşturan koşturdu seni de koştun.

İsa’nın soluğuna da düşmansın, bilgisine de;
A eşek, acaba bu çağırışa eriştin mi?
Sen?

Şu bilgi de mal gibi arta kalan mirastır;
Ne sen kalırsın, ne seçtiğin, elde ettiğin bilgi kalır.

Kocalmış dünyaya dedim ki:
Gençleş de genç baktı gör, nice bir böyle kadid olup (Çok zayıflayıp, bir deri bir kemik durumunda) kalacaksın?

Gel de ümidi bir iyice seyret;
Ümit içinde sonsuz ümitsizliğe düşmek iyi bir şey değil.

Ona ulaştım, sözden ayrıldım;
Fakat senin ayrıldığın padişahtan ayrılmam ben.

Duydum ki bu kulu övmüşsün;
Kim oluyorum ben?
Lütfunu ((Önem verilen, sayılan birinden gelen iyilik ve yardıma kavuştun) göstermişsin.

Sen lal'in (Kırmızı renkte değerli taş)  madenisin, kehribarın canısın;
Acımış da bir saman çöpünü kendine çekmişsin.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Bir toprak, bir bitki iken Allah’ın lütfuyla görüşe, koşmaya, kalıcı bilgiye,  iyilik ve yardımıyla kavuştuğumuzu öğrendik.
2.    Kalıcı olan bilginin olduğunu, dünyalık malın miras olarak dağılıp gittiğini öğrendik.
3.    Sonsuz bir ümit içinde ümitsizliğe düşmemek gerektiğini öğrendik.
4.    Allah ve Allah dostlarına ulaşanın söz söyleme isteğinden ayrılıp kendisiyle ayrılığa düşmemek gerektiğini öğrendik.
5.    Allah’ın övdüğü kul olan Mevlana Hazretleri kendisini değersiz sayıp bu övgüye uygun olmadığını söylediğini öğrendik.
                   *
İşte böyle yaren;
Allah’ın, Allah dostlarının uygun kişiyi mıknatısın demiri çektiği gibi, yer çekimi gibi kendine doğru çektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar