26 Ağustos 2020 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 3170 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri ile aralarında geçenleri anlatıyor)

3170. Gökyüzü döndükçe bu başı dönmüş âşıktan vazgeçmeyecektin hani;
Böyle dememiş miydin?

Dememiş miydin ki güneşin gönlü sıcak kaldıkça sıcaklığımıza bir soğukluk gelmez?

Bütün erlerin canlarına and olsun, erkekliğe and olsun ki:
Gönlümüz bir kalacak, ercesine (İşini iyi bilen olarak) davranacağız dememiş miydin?

Bana diyorsun ki:
Cevrettiysen (Eziyet ettiysen), sen daha önce cevrettin de ondan ettim ben.

Benim gibi bir yoksulla senin gibi bir padişahlar padişahının inada kalkışması yakışık alır mı?

Seninle ben, balla sirkeye benzeriz;
Benden sirkelik (Kendimi yıpratma, sağlığıma zarar verme, toplum içinde saygınlığı yitirme, işleri bozup alt-üst etme), senden de tatlar veriş.

Ben sirke satsam da sen şeker ver, tadını artırdıkça artır:
Eşin - benzerin yok, teksin sen.

Ben toprağım, yelle tozarsam (Rüzgârla toz halinde çevreye yayılırsam) mazur (Mazeretli) gör, ne diye tozdun deme.

Benim gibi bir tozdan yola bir ayıp gelmez;
Renginin sarı oluşundan arlanmaz (Utanmaz) altın.

* Şihabeddin (Dinin kıvılcımı) Sühreverdi'nin lakapları gibi bizim ateşimizin şihabı (Kıvılcımı) da durdukça dursun.
                        ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Şihabeddin:
539 hicride (1144) Bağdat’ta vefat eden ve “Avarif ül-Maarrif” (Tasavvufun esasları) adlı tasavvufi eseri, Fütüvete (Dini ve mesleki birlik) ait de bir risalesi (Kitapçığı) bulunan Şihabeddin-i Sühreverdi, yahut 587 de (1191) öldürülen, Şems’in büyük saydığı, sevdiği Şahabeddin Sühreverdi-i Maktül (Öldürülmüş) Manakıb’ul Arifin; II. s.674-675) olabilir. Mevlana Hazretlerinin çağdaş biri olması ihtimali de vardır aynı K.I.s.222-223, 465; II, 932-933, 977)

Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin sözlerini ciddiye aldığını, bu sözlerin gerçekleşmesini istediğini, dilediğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerinden gelen her ne ise Mevlana Hazretlerine tat verdiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri tatsız davranışlarını önemsememesini Şems Hazretlerinden istediğini beklediğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Allah’ı ve Allah dostlarının sözlerinin doğru olduğuna iananrak tutkuyla sevmenin, bağlanmanın, dostluğu devam ettirmenin, onları sevgili olarak görmenin ateşini tutuşturacak aşk kıvılcımının kendisinin bu özelliğinin kıyamete kadar devam edeceğini duasının bereketiyle olduğunu öğrendik.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar