10 Ağustos 2020 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2980 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

2980. A kutlu eşlerin - dostların sakisi (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), bari bir arı-duru şarap (Tertemiz Tanrı şarabı) sun bize.

Siz de baştan ayağa dek bu şarapla (Allah sevgisi, Allah nuru ile) dolun da Tebrizli Şems'in kokusunu alın.

O güzelin elinden öylesine bir şarap içtim ki görünüşte yıkıldım - gittim ama mamur mu, mamur oldum (Üzerime çalışıldı, gelişip güzelleştim, hayat şartlarına uygun duruma geldim),  .

Gizli bir ateşi seçtim, gizlice yandım-yakıldım:
O ateşin alevi yanaklarımda görünmede.

Âlemde, aşka ait binlerce nükte söyledim;
Fakat birisinin bile cevabım işitemedim-gitti.

Gönlüm gâh (Bazen) yanar (Yok olur), gâh (Bazen) ham (Kaba, kuralları bilmeyen, incelmemiş) olur;

Gönlüme (Sevgime, isteğime, düşündüğüme, andığıma, oluşan duygularıma) benzer bir kebap bulamadım ben.

O Ay (Karanlıkta kalanlara ışık olan Şems Hazretleri), bana bir şekil gösterdi ki üç yüz Ay bile rüyasında göremez onu.

Öylesine bir bal denizine dalmışım ki bal arısı bile tükürüğünü o denizin köpüğünden elde eder.

Cennet, onun yolunda en değersiz bir perdedir;
Akıl, Ay'ının önünde en aşağılık bir bulut.

Dünyayı arı-duru (Tertemiz) bir su bil;
O suda da bir Ay parlayıp durmada.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    İçini Allah sevgisi ile dolduran kişiye; Allah’ın dostlarından birini ona gönderdiğini, yoğun sevgi kurdurarak huzuruna kabul edilecek duruma getirdiğini, iyi ahlak, incelik, terbiye eğitimi verdirdiğini öğrendik.
2.    Şems Hazretleri ve Mevlana Hazretlerinin ilişkisinin her ikisin de Allah aşkının yoğunluğundan olduğunu öğrendik.
3.    Değişmenin ve gelişmenin kolay olmadığını, insanın duygu ve düşüncesine yerleşmiş, vazgeçilmez konuma gelmiş değerlerin yakılıp yok edilmesinin kolay olmadığını, kişinin yalnız başına bu eylemi yapmasının çok zor olduğunu, sevip saydığı, güven duyduğu önderiyle bu temizliği iç alemde yapması ve bu boşluğa Allah sevgisini ve nurunu doldurması gerektiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretleri Allah’a en yakın makam olan aşk makamını öğrettiği için Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine   çok bağlandığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar