31 Mayıs 2020 Pazar

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2210 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

2210. Gel ki aşkından deli-divane (Çılgın) oldum;
Bir şehirdim (İnsanlarla ilişkilerimin çok olduğu yer idim) ama yıkıldım-gitti.

Evden-barktan, maldan-mülkten kesildim aşkınla;
Aşkının derdiyle aynı evdeyim şimdi.

Öylesine tembeldim (İş görmeyi, çalışmayı sevmeyen, çaba göstermekten, sıkıntıdan kaçandım), öylesine miskin (Çok uyuşuk) ki:
Yüzünü görünce er (İşini iyi bilen, yetenekli kimse) oldum, çevikleştim.

Canını canıma bildik (Tanıdık) görünce eşe-dosta, yakına-uzağa yabancı kesildim.

Gece-gündüz aşıkların masallarını okurdum;
Şimdi aşkınla ben masal oldum.

* Saman altındaki su gibi yavaşça gelirim de dağı, ansızın bir saman Çöpü gibi kaparım-gider.

Oluktan katre-katre damlarım ama tufan  (Şiddetli yağmur) gibi yüzlerce sarayı yıkar-giderim.

Sarayda ne oluyor?
Sabırsızlığımdan kıyameti beklemem;
Göğü bile yararım, gider.

Belaya ottum, yiyecektim önceleri;
Fakat şimdi belalara bela kesildim-gitti.

Nerde olduğumu biliyorsam mekan hapsinden gönlünü Kullarmışçasına gelmeye kalkışma.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini tanımadan önce rahat, herkesin sevgi ve saygı gösterdiği, çok ziyaret edilen biri olduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini tanıdıktan, âşık olduktan sonra mal, mülk, ev, akraba bildiğe, tanıdığa karşı yabancılaştığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini tanıdıktan âşık olduktan sonra kolaylıkla ve çabuklukla davranan, dikkatli, uyanık, özen gösteren biri olduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri aşk masalları okurken kendisinin aşkın esas oyuncusu haline geldiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Allah dostu Şems Hazretlerinin özünü tanıyıp, gönlünde Allah’ı görünce âşık olması ile devlet sahibi olduğunu;

 Allah’ın yetkili kıldığı, sırlarını bağışladığı, ilmiyle kudretiyle desteklediği, sözlerini doğruladığı, isteğini kendi isteği olarak kabul edip gerçekleştirdiği, diğer insanların kabul ederek boyun eğdiği, erdeme ve ölümsüzlüğe kavuşturduğu, insanları yönlendirme ve yöneltme yetki ve kuvvetine  kavuştuğunu öğrendik, anladık.         
         *
RAV



Popüler Yayınlar