6 Mayıs 2020 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 1960 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)

1960. Öylesine bir mumum ki (Zayıf gözüken güçlü vücudum) davam şu:
Çeliği çelik eden (Çok sert ve esnek duruma getiren) benim.

Nice gözsüzlere sürme çektim (Doğruyu olduğu gibi görme kuvveti verdim) ben;
Nice akılsızları (Aklını doğru kullanamayanları) usta (Akıl veren, aklını iyi kullanan) ettim ben.

Gam gecesinde kara bulutum (Nimbus-Yağmur bulutuyum) ben;
Öyle bir kara bulut ki bayram gününün gönlüne sevinç (Yağmur gibi üzüntülü kişiyi ferahlatmak, sevinç için üstüne yağarım) verdim ben.

Bir tuhaf toprağım ki aşk ateşiyle tüttüm (Duman oldum), tozdum (Çevreye yayıldım);
Gökyüzünün kellesini yelle (Başını rüzgârla) doldurdum ben.

Bu kul (Tutkulu sevgiyle bağlanmış, dostluk bağını devam ettiren), onu andı (Şems Hazretlerinin adını söyledi) ya;
Dün gece o padişah, neşesinden uyumadı-gitti.

Kınama (Çirkin görme, beğenmeme) yok, sen (Şems Hazretleri) sarhoş ettin beni;
Apaçık ortaya çıkarsam, insafsızlık (Vicdansız bir biçimde, acımasızca) edersem darılma.

Hasetçileri (Kıskançları) gamdan (Üzüntüden) azat (Serbest) ettim;
Eşek sürüsünün  (Kaba, düşüncesiz çok insanın) günlüne neşe verdim.

Zalimlere (Acımasız ve haksız davrananlara, zulmedenlere), gizlice insaf (Acımaya, vicdana veya mantığa dayanan adalet) verdim de kendi hakkımda kendim zulmettim (Kendime sıkıntı ve güçlük verdim) .

Sabrımdan (Olacak veya gelecek bir şeyi telaş göstermeden beklememe) herkes feryada gelince (Haykırınca, çığlık atınca) de öyle saydım ki (Onların yerine) ben feryat ediyorum.

Ustam (Akıl verenim, öğretenim) sabırdır (Olacak veya gelecek bir şeyi telaş göstermeden beklememdir) benim, bu yüzden ustamın yoluna (Öğrenimle birlikte deneyim, beceri ve ustalık gerektiren işi öğretenden) aykırı bir yol tuttum ben.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin kişiye hem sertlik hem de esneklik kazandırdığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri baktıkları halde göremeyen, şuuraltı, duyguların etki ve baskıları ile aklı körelmiş kişileri görür hale getirdiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri gerçeklerle yüz yüze gelmeye karşı gösterilen direncin körlük oluşturduğunu, bu ansal körleri iyileştirdiğini, kişiyi iyi uyumlu olduğu, özlem ve dileklerini başarıyla doyurabildiği, sürekli ve mutlu bir sağlık durumuna getirdiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Aklını doğru kullanamayanlara yani bilincin algılama ve düşünmeyi doğru yapamayanların, kendisini ve çevresini tanıma yeteneği olmayanların yanlış kararlar vererek zarara uğradıklarını, bu aklın Mevlevilik öğretisi ile usta hale geleceğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin insanın gönlüne kalıcı sevinci, mutlu olmayı öğrettiğini, her an bayram sevinci içinde yaşamayı sağladığını öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin yere de göğe de hükmettiğini, tesir ettiğini öğrendik.
7.    Mevlana Hazretleri, âşık olduğu Şems Hazretleri aklına geldikçe, adını söyledikçe neşelendiğini öğrendik.
8.    Mevlana Hazretlerini Şems Hazretlerinin Tanrı şarabı vererek sarhoş ettiğini, bu sarhoşlukla yanlışlık yapabileceğini, kızmamak gerektiğini öğrendik.
9.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretleri ile olan tutkulu sevgi ve bağlılık ilişkisinin kaba ve düşüncesiz insanlar tarafından kıskançlık oluşturduğunu, bunların eşek sürüsünden farklı olmadıklarını öğrendik.
10.                      Mevlana Hazretleri kendisi zor duruma sokulacağını, zarar göreceğini bilse bile zalimlere doğruyu söylediğini öğrendik. 
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin çok sabırlı biri olduğunu, sabrın bile kendisine sabredemediğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar