26 Mayıs 2020 Salı

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2160 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

2160. Bu nasıldır, o nasıl der, sorar-soruştururdum;
Böylesine o neliksiz-niteliksiz (Herkesin göremediği, değerini bilemediği) varlığın hayranı değildim ben.

Bari aklın başında senin, otur da bir düşün:
Galiba önceden de böyleymişim, şimdi bu hale gelmemişim ben.

Herkesten ustun olmayı arar-dururdum;
Çünkü günden güne artan aşka avlanmamışım, tutulmamıştım ben.

Hırsımdan duman gibi yücelere koşardım;
Fakat gerçekte, ancak çöllere yayılırdım ben.

* Son-ucu, bir define gibi topraktan dışarıya çıktım;
Çünkü definedeyim;
Kaarun değilim ben.

Âşıklıkta ham değilsen gel, adı kötüye çıkmış dostlardan kaçma.

O kuşsun sen ki yeme meylin var fakat dünyada, tuzaksız bir tek yem bile yoktur.

Namusuna dokunmasın, kalleşlerle duş-kalk;
Âşıklara karşı ileri gelenler kimler, aşağılık olanlar, kimler;
Hepside bir.

Bu sevdada binlerce naz (Kendini beğendirmek amacıyla yapılan davranış) var;
Nazlanma naz çek (Kendini ağır satmak, bir isteği yerine getirmekte yapmacıklı davranışlarla isteksiz gibi davrananı sev)  de rahat et.

A arkadaş, dayan ateşe;
Çünkü günler geçer, su olur ateş.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri aşka düşmeden de önce uzakta olan, hakkında konuşulan kimseleri nasıl, ne biçimde, hangi yolda olduğunu, sağlığını ve durumunu soruşturduğunu,  öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri aşka düşmeden önce herkesten öncü olmayı arayıp durduğunu öğrendik.
3.    Mevlana sonu gelmeyen istekle yücelere çıktığını ancak orada kalmayıp kumluk, susuz ve ıssız geniş arazide vakit geçirdiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri uğraşıları sonunda maden aramamadan vazgeçtiğini, çünkü kendisinin maden hazine olduğunun gerçeğini gördüğünü öğrendik.
5.    Âşıklıkta kaba, toplum kurallarını bilmeyen, incelmemiş kişi değilsek Mevlana Hazretlerinden kaçmamamız gerektiğini öğrendik.
6.    Aşık kişilerin her biri kendini rahat etmek için aşağılık sıfatla topluma kendini tanıttıklarını asla böyle davranmadıklarını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Seven kişinin sevdiğinin nazına katlanması gerektiğini, ilk başta bu işler ateş gibi yakıcı olsa da günler geçince serin sular gibi olacağını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar