16 Mayıs 2020 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2060 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşığı anlatıyor)

2060.  Kış da ayrıldı bizden, temmuz da;
A arkadaşlar, ne sıcağız, ne soğuğuz biz.

Kış da bedene ait hallerdendir, temmuz da;
Hâlbuki şu anda biz beden değiliz, tek ruhuz.

Bize, kendi aşk tavlanı (Zarla ve 30 pulla oynanan oyununu) gösterdin ya;
Sevgi zarına and olsun ki tavla ustasıyız biz.

Mademki yeter dedin, gül bahçesinin bülbülüyüz, gülüz ama gene de sustuk işte.

Nasılsın diye soruyorsun bana:
Bak da gör, nasılım?

Yıkılmışım, kendimden geçmişim;
Deli-divanecesine sarhoş olmuşum.

* Beni kaf’la (ق ) nun' (ن )dan tuzağa düşürdü;
O heybetle kaf’(ق)la nun(ن ) gibi iki büklümüm.

Periden doğmuş biri, divane (Deli, budala) etti beni;
A Müslümanlar, kim bilirse okusun-üflesin bana.

Perinin, erguvan (Eflatunla kırmızı arası renkte çiçek açan güzel süs ağacı) gibi bür yüzü (Hastalığın iyiliğe dönmüş yüzü) vardır;
Ağlayayım, o erguvana erganunum (Orgum) ben çünkü.

Gökyüzü gibi Ay'a ev mi (Karanlıkta kalanları aydınlatan lamba) kesilmişim ki onun aşkı yüzünden gökyüzü gibi benim de kararım yok.

Yanlış söyledim, aşkın mizacına (Huyuna, karakterine) sahibim;
Dönüp dolaşmadan da dışarıyım, durup dinlenmeden de.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Allah’a ve Allah dostundan birine âşık olandan soğukluğun da sıcaklığında kalktığını öğrendik.
2.    Âşık kişi tek ruha katıldığı için vücudun tutum ve davranışlarının etkisinden kurtulduğunu öğrendik.
3.    Âşık kişinin hayat şartları değişik ne getirirse getirsin uyum sağlayarak hayat oyununa davam edeceğini öğrendik.
4.    Âşık kişiye ne görev veya yük verilirse verinsin yeter demediğini, hizmete devam ettiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerini görüp tanıdıktan sonra âşık olduğunu, aşkın tuzağına düştüğünü, deli-divane olduğunu, ağır bir yük altına girip iki büklüm olduğunu öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin erkek olarak peri kızının güzel yüzüne sahip olduğunu, yüz renginin sarılıktan kırmızıya dönen renkte olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin karanlıkta kalanları aydınlatan, çözülmez düğümleri çözen, sırların sırlarını bağışlayan Şems Hazretlerine âşık olarak isimleri ayrı olsa da aynı huy, yaradılışa, karaktere sahip olduğunu, hep aktif olduklarını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar