17 Mayıs 2020 Pazar

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2070 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri kendisini anlatıyor)

2070.  Hırkamın (Giysimin) içinde yüzlerce renge boyanmış bir bedenim var, yelin (Rüzgârın) hayaliyim, su rengindeyim ben.

A kardeş, yelin (Rüzgârın), suyun da yeri mi?
Aklı Külli (Doğada görünen genel uyum) gibi hünerlerim var.

Fakat cüzü' (Az bir miktarı) gül bahçesine geldi mi, kanımın dalgalarından küll (Bütüne gitme isteği) kopar, kalkar (Hareketlenir).

Cüzü'(Az bir miktarı), kendi küllüne (Bütüne) giden yolu ne bilsin;
Meğerki küll (Bütüne ulaşma isteği) kılavuz olsun bana.

A tüm aşk, kendi parçasını çek kendine;
Çünkü bunda çekişmelerle zebun (Güçsüz, zayıf, aciz) olmuş gitmişim.

Ayrılığınla öylesine bir yük çekiyorum ki sanki dünyaya direğim ben.

Görünüşte, zerrenin (Çok küçük parçacık) yarısından da azım;
Fakat aşk bakımından, âlemden de çoğum, dünyadan da geniş.

Bir katreyim (Damla) ki hem katredir, hem derya (Bilginin bol olduğu denizim);
Bütün bu şekillere denenmedeyim, sınanmadayım ben.

Bu sözü ben söylemiyorum, aşkın sözü bu:
Bu ince sözde bilmeyenlerdenim ben.

Bu hikâye, binlerce yıllık hikâye;
Ben nerden bileyim ki daha dünkü çocuğum ben.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerini görmek için her bakan kişinin değiş tanımlarda bulunacağını, kişinin ona bakması ile kendi iç dünyasına bakıp kendi rengini göreceğini, Hazretin kendisine yakınlaşan kişiyi öz eleştiriye soktuğunu, kişi kendisinin düşündüklerini hayal olarak göreceğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin gerçek renginin su renginde olduğunu, gökyüzü ne renkte ise o renge büründüğünü öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri parçadan bütüne gitmeyi önermekte ve bunun yapılışını ince-ince birleme yolu ile gidilmesi gerektiğini öğrendik.
4.    Damla veya zerre olmakta kalmayıp bütünün bir parçası, bütünün kendisi olmanın aşkla olacağını, aşkın sözünü dinlemesi gerektiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Kendi özümüze giden bu yolu aramamız, bulmamız, kararlı olmamız gerektiğini, Mevlana Hazretleri çok karışık bu yolu değişik açılardan ince-ince anlattığını, anlamamıza yardım ettiğini, yolu aydınlattığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar