7 Mayıs 2020 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 1970 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri ben anlatıyor)

1970. Aslâ mâmûr olmayan (Gelişip güzelleşmemiş, hayat şartlarının uygun duruma getirilmemiş, üzerinde çalışılmamış, bakımsız, imar edilmemiş) dünyayı yıkmakla mâmûr ettim (Güzel olmayanı, hayat şartlarının uygun duruma getirilmemişi yıkarak yeni baştan düzenledim).

Bu yeğin (Şiddetli) akan suda dağ bile saman çöpüne döner;
Böyleyken bir avuç balcıkla orda bir yapı kurdum ben.

Tanrım, senden başkasını andıysam merhamet et de unutma, an beni.

Halkı zindandan azat (Serbest) ettim;
Âşıkların gönüllerini neşelendirdim.

* Ejderhanın ağzını yırttım aşk yolunu mamur (Bakımlı, yaşanır) bir hale getirdim.

Sudan bir dünya dokudum ben;
Sonra da tuttum, suyu yelle doldurdum ben.

Abanoz (Ağır, sert ve siyah renkli) tahtaya, şimşir (Sert, düzgün sarı renkte) tahtaya yapmadığım resimleri, şekilleri, suya yaptım.

Kendi özünü göstereceğimi vaat ettim de o resim, sevincinden can elbisesini yırtıyor.

Yusuf’ları, Yakup'lardan duydum da hepsini kuyudan çıkarıverdim.

* Bir Ferhat'a kastettim ama Hüsrev (Seven) gibi Şirinlerin (Sevilenlerin) de saçlarına sarıldım.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Dünyanın hiçbir zaman, hiçbir şekilde güzelleşip uygun duruma gelmediğini, kandırmaca güzellik, uygunluk olarak kabul ettirilmeye çalışılanı Mevlana Hazretlerinin gerçeği göstererek yıktığını öğrendik.
2.    Dünya yapılarının kuvvetli akan suyun karşısında duramayacağını, insanın yaptıklarının bu sele dayanamayacağını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri Allah’ı her an hatırlayıp söylediğini, Allah’ın da kendisini anmasını istediğini öğrendik.
4.    Halkın doğru, güzel, yasak diye kendi kendisini hapsettiğini, Mevlana Hazretlerinin bu görünmez hapishaneden, karanlık ve sıkıntılı yerden aşkı öğreterek kurtardığını, âşıkların gönüllerine sevinç verdiğini öğrendik.
5.    İyi, güzel, doğru kişileri yok eden insan şeklindeki acımasız, kötü ruhlu, zalim kimseleri etkisiz hale getirdiğini öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri yaptıklarına kendi özleri gösterdiklerinin canlarının sevindiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin sıkıntıda olanları sıkıntılarından kurtardığını, aşk yolunda sevenler gibi çalışıp sevileni ele geçirdiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar