30 Mayıs 2020 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 2200 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

2200. Sırrını (Aklın erişemediği, açıklanamayan, gizli kalması gerekenleri) söylemem senin (Sana ait olanları);
Söylersem gammazlık (Sırlarını, davranışlarını, düşüncelerini gözetlediğimi başkalarına bildirmek) olur, fakat söylemeden bir bağdır (İlgi bağı, ilişki bağı, gönül bağı ile), çözdüm ben.

Dünyadan, yalnız seni seçtim ben;
Böyleyken gamlara (Üzüntülere) batıp oturmamı reva (Uygun, yerinde, yakışır) görür müsün?

Gönlüm, kalem gibi avucunda, parmaklarının arasında;
Neşeliysem de senden, gamlıysam da.

Dilediğin şeyden başka ne olabilirim ben?
Gösterdiğin şeyden başka ne görebilirim ben.

Gâh (Bazen) diken bitirirsin benden, gâh (Bazen) gül;
Gâh (Bazen) gül koklarım, gâh (Bazen) diken devşiririm ben.

Beni ne hale getirirsen öyleyim ben;
Mademki böyle olmamı istiyorsun, böyleyim ben.

O küpte, gönüle bir renktir, bağışlarsın;
Artık kim oluyorum ben, ne oluyor sevgim, kinim benim?

Önce de sen vardın, sonda da sen varsın;
Sen, önümden sonumu hayırlı (Yararı olanlardan), et benim.

Sen gizlendin mi, küfür (İnançları kabul etmeyen) ehliyim (Ustasıyım);
Sen meydana çıktın mı, din ehlindenim (Ustasıyım) ben.

Senin verdiğin şeyden başka nem (Neyim) var?
Koynumda, yenimde (Giysi kolumda) ne arıyorsun ki?
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Allah’ın yakın dostunu aradığını, dua ettiğini, duasının bereketiyle Şems Hazretlerini gönül gözüyle tanıdığını, Allah’ın takdiriyle her ikisi yüz yüze geldiklerini, birbirinin iç dünyalarına girecek kadar dost olduklarını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri aşık olunacak kişi olarak Şems Hazretlerini seçtiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin istediği gibi olduğunu, onun rengine büründüğünü öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri ile Şems Hazretlerinin iki isim ve vücut olmalarına rağmen birbirlerine duyuş, düşünüş, inanç, davranış bakımından bir kişi olduklarını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar